lees dit bericht in uw browser

Organiseer uw informatiebeheer sneller, beter en goedkoper!

Informatiemanagement wordt vaak gezien als duur en tijdrovend. Wie de markt wil verkennen, komt vaak terecht bij technologische oplossingen, die vaak weinig oog hebben voor de specifieke noden van overheden en non-profitorganisaties. Dit zorgt voor drempelvrees om de informatiehuishouding grondig aan te pakken. Een degelijk informatiemanagement zorgt voor deugdelijk bestuur, want een goed gestructureerde overheid of organisatie werkt immers sneller, beter en goedkoper. Informatiemanagement bij de overheid is zodoende een noodzaak, maar is het ook haal- en betaalbaar?

Op de studiedag ‘Stel orde op zaken in uw (informatie)huishouding’ zal u niet overdonderd worden door technologische snufjes. We hopen wel dat u naar huis gaat met een aantal concrete inzichten waarmee u aan de slag kan en dat u alvast een antwoord krijgt op volgende vragen:

  • Hoe breng je mensen, processen en systemen in kaart op een snelle en eenvoudige manier?
  • Hoe organiseer je een behoorlijk data- en documentmanagement in een bestuur of organisatie?
  • Hoe bereid je je nieuwe website voor, zodat je niet voor verrassingen komt te staan?
  • Hoe gratis is Joomla?
  • Hoe breng je je informatiebeheer in kaart?

Concreet en praktisch
Naast een algemeen gedeelte, krijgt u ook de gelegenheid om een aantal praktische werkgroepen te volgen over de volgende concrete onderwerpen:

  • Stroomlijnen van informatieprocessen;
  • Het efficiënt uitbouwen van een website: het belang van een goed voorontwerp voor de uitbouw van een website;
  • Hoe een betaalbaar informatiemanagement ontwikkelen?

In elke werkgroep zullen praktische tips en relevante ‘good practices’ worden besproken.

Stel uw vragen en krijg persoonlijk antwoord
Er wordt tijdens deze studiedag tijd voorzien voor uw praktische vragen. Stuur uw vraag vooraf en we garanderen u een persoonlijke behandeling.

Inclusief een praktisch naslagwerk
Bij het naar huis gaan krijgt u het basisboek** mee van het praktische naslagwerk ‘Handboek informatiemanagement’.  Wie meteen een abonnement neemt op dit handig werk, krijgt een korting van 10 euro op de studiedag!

Kunt u niet op de studiedag aanwezig zijn, maar u wenst wel het handboek? Dat kan! Plaats uw bestelling via onze website of per mail. U betaalt 49 euro*.

 

 

ProgrammA

9u – 9u30

Onthaal met koffie

9u30-9u45

Informatiemanagement: noodzakelijke en haalbaar voor elke overheidsdienst?
Inleiding door de dagvoorzitter

9u45 – 10u30

Hoe uw IT up-to-date houden met het oog op informatiemanagement?
De (on)mogelijkheid van business IT alignment
Pof. dr. Toon Abcouwer, Universiteit Amsterdam

10u30 – 11u15

Wie behoudt het overzicht?
Met de informatiekaart loop je niet langer verloren in het kluwen van informatiebronnen, -systemen en -processen van uw organisatie
Jan Van Hee, Maarifa

11u15 - 11u45

Koffiepauze

11u45 – 12u30

Waarom mislukken IT-projecten?
Welke succesfactoren zorgen voor een goed werkend informatiesysteem
Koen Milis, Gedelegeerd bestuurder Campus Vest

12u30 - 13u30

Lunch

13h30 – 15u30

Werkgroepen
Elke deelnemer kan één van de onderstaande werkgroepen volgen
(vermeld uw keuze duidelijk bij de inschrijving)

  • Werkgroep I – Stroomlijnen van infromatieprocessen
    Hoe informatieprocessen automatiseren in uw organisatie? - Hans Van Heghe, ICMS
    Case: Informatieprocessen bij de Vlaamse Overheid - Marijke Verhavert, Vlaamse Overheid
  • Werkgroep II – Websites en externe informatievoorziening
    Het belang van een goed voorontwerp voor de uitbouw van een website
    Alexander Stierman, Maarifa
    Case: Joomla! bij de lokale politie - Marc Alen, Vast Commissie van de Lokale Politie
  •  Werkgroep III - Efficiëntie en spaarzaamheid in uw informatiebeheer
    (Kost-)efficiënt ICT-beheer door intergemeentelijke samenwerking
    Freddy Deprez, algemeen directeur van het Vlaams-Brabants autonoom provinciebedrijf VERA
    Case: Business intelligence in de stad Gent - Sven Jacobs, Stad Gent

PRAKTISCHE INFORMATIE

Organisatie
De studiedag is een initiatief van Uitgeverij Politeia in samenwerking met Maarifa.

Datum
Maandag 19 december 2011 van 9u30 tot 15u30 (onthaal vanaf 9u).

Locatie
Het Pand (Onderbergen 1, 9000 Gent).

Inschrijven
U kan zich ook inschrijven per mail (yves.stevens@politeia.be), per fax (02 289 26 19).  De inschrijving is definitief, u ontvangt een factuur. Annuleren van de inschrijving is niet mogelijk, maar er kan een vervanger worden aangewezen.

Prijs

  • 85 euro per persoon (incl. koffiepauze, broodjeslunch, documentatiemap, handboek en excl. btw) met abonnement op het handboek. De bijwerkingen worden u automatisch toegezonden tegen 0,55 euro/blz en dit tot schriftelijke wederopzegging.
  • 95 euro per persoon (incl. koffiepauze, broodjeslunch, documentatiemap, handboek en excl. btw) zonder abonnement op het handboek.

Contact
yves.stevens@politeia.be of tel/ 02 289 26 12

*alle prijzen zijn incl. btw, excl. verzendingskosten, **Het betreft een losbladige publicatie met abonnementsformule. Bijwerkingen worden u automatisch toegestuurd tegen 0,55 euro per blz, dit tot schriftelijke opzegging van het abonnement.
Uitgeverij Politeia n.v., Ravensteingalerij 28, 1000 Brussel, t 02/289.26.11, f 02/289.26.19, info@politeia.be, BTW BE 461 244 106, HRB 616034. Uitgeverij Politeia houdt u graag op de hoogte van nieuwe publicaties en evenementen. Uw gegevens worden in vertrouwen behandeld en niet aan derden doorgegeven.