lees dit bericht in uw browser

INTERACTIEVE DIENSTVERLENING MET SOCIALE MEDIA
links_boven PROGRAMMAINSCHRIJVENDOWNLOAD DE FOLDERCLO WILLAERTS - MARC VAEL - STEVEN DE SMET - GEERT MAREELS - GERRIE SMITS - TOM VAN DE VREKEN – ROB HEYMAN – STATIONSCHEFBMO

Het programma van de studiedag staat inmiddels helemaal op punt. In de voormiddag schotelen wij u drie wervende en innoverende sessies voor, met als keynote spreker Clo Willaerts. In de namiddag kiest u zelf uw focus: management, inspiratie of how to.

Lees hieronder de korte inhoud van de verschillende sessies en workshops en bepaal zelf hoe je dag eruit ziet.

 

Programma

9.00

Onthaal

9.30 – 9.50

Interactieve dienstverlening met sociale media
Guido Galle, directeur Onderwijs en Jan Van Hee, dagvoorzitter

Verwelkoming en toelichting dagverloop

9.50 – 10.40

It's complicated: sociale media in de relatie overheid - burgers
Clo Willaerts, @bnox, @SanomaBE – girl geek dinners – auteur van The Conversity Manager en Altijd Naakt

Aan de hand van vijf thema's (solutionism, network effect, leaderless activism, speed kills, en transparancy terror) licht Clo Willaerts de complexe verhouding toe tussen burger en overheid - én de rol die sociale media daarin spelen. Zij illustreert haar verhaal met haalbare en minder haalbare strategieën en eindigt met uiterst bruikbare tips en tricks.

10.40 – 11.25

Risico's rond sociale media beperken
Marc Vael, Smals vzw, ISACA Belgium vzw

Vele organisaties hebben nog steeds problemen met het gebruik van sociale media, niet enkel voor de organisatie als extra marketingkanaal, maar ook voor de werknemers als communicatiekanaal. En toch zijn de sociale media steeds toegankelijker, ook binnen de kantoormuren. In deze sessie geeft Marc Vael een overzicht van de mogelijke risico's van sociale media en licht hij toe hoe organisaties deze risico's kunnen inschatten en beheersen door het gebruik van praktische risicobeheersingstechnieken.

11.25 – 11.45

pictogram kop koffie

11.45 – 12.30

Digitaal is de norm, van website naar platform
Gerrie Smits, social media manager stad Antwerpen

In 2013 besliste stad Antwerpen dat digitaal het uitgangspunt wordt. In een wereld waarin technologie razendsnel verandert, moet er verder worden gedacht dan een nieuwe website. In plaats daarvan wordt er gewerkt aan een platform dat stoelt op een aantal digitale principes. De missie is duidelijk: iedere gebruiker op een relevante en gepersonaliseerde manier digitaal toegang geven tot de stad; om te doen wat hij wil doen en waar, wanneer en hoe hij het wil. Een verhaal van A-profielen en API's.

12.30 – 13.30

pictogram eten

13.30– 15.45

Focus: kies A, B of C

A #MANAGEMENT

  • Bouw uw beleid uit rond sociale media
    Rob Heyman, @iMinds EMSOC– VUB
    De druk om sociale media in te zetten blijft groot. Maar is die wel terecht? Moeten we allemaal beginnen tweeten en liken? Een antwoord op die vraag zal Rob Heyman niet geven, maar door met hem het sociale media marketing proces te doorlopen kan je zelf inschatten of deze nieuwe media bij jouw dienst passen. Zijn sociale media de moeite waard om in te investeren? Quid privacy? En beschikken je mensen over de know-how en tijd om het engagement aan te gaan met dit interactieve medium?
  • Een overheid is geen eiland: omgevingsgericht communiceren
    Machteld Weyts, Arteveldehogeschool
    Om optimaal te werken én optimaal werk te leveren, staan overheden best midden in de samenleving. Hoe vangen overheden signalen uit de omgeving op? Wat verwachten verschillende burgers van overheidsinstellingen? En hoe gaan overheidsmedewerkers daar best mee om? In deze lezing kijken we vooral naar communicatie in een beleidsvoorbereidende fase. Machteld Weyts baseert zich hiervoor op elementen uit Factor C, een model om communicatief en omgevingsgericht beleid te maken.
  • Micro-blogging en wiki's voor intern gebruik
    Karl Musschoot, afdelingshoofd Communicatie Vlaamse Overheid
    Overvolle mailboxen, onvolledige dossiers in groepsklassementen, circulatie van verschillende versies van documenten als bijlage, meervoudige opslag van dezelfde e-mails, beperkte informatiedeling… Het zijn vaak voorkomende problemen waar ook de Vlaamse overheid mee kampte. De afdeling Communicatie ondernam actie en deelt in deze sessie hoe zij deze uitdaging aanging.

B #INSPIRATIE

  • Hoe @delijn de prijs voor overheidscommunicatie won
    Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn
    De focus van de digitale strategie van De Lijn ligt op het verhogen van de tevredenheid van haar reizigers via (digitale en realtime) reisinfo. Uiteraard met behulp van de obligate website, maar ook met social media-accounts, mobiele toepassingen, crowdsourcing en open data. Tom Van de Vreken vertelt een verhaal over push en pull, customer effort score, hackatons en het Busparlement. En ook: de belangrijkste conclusies na 100.000 mentions op sociale media.
  • Hoe de politie massaal viraal ging
    Steven De Smet, @DeFlik Politie Gent
    Digitalisering  en de opkomst van sociale media veranderen onze samenleving en ons veiligheidsgevoel fundamenteel. Houdt de politie rekening met de huidige tendensen? Deelt ze haar informatie? Hoe gaat de politie om met de digital natives? Hoe kunnen we de politiezorg uitbreiden zodat de reële en de virtuele gemeenschap één worden? Steven De Smet licht toe.
  • Hoe open data onze steden zullen ontsluiten
    Geert Mareels, Vlaams e-government manager, Citadel on the move
    De Vlaamse e-governmentdienst Corve is projectcoördinator van twee Europese projecten: Citadel on the Move en Open Transport Network. Het eerste wil het voor gemeenten eenvoudig maken om hun data te publiceren zodat ze kunnen worden gebruikt in mobiele applicaties. Open Transport Network (OTN) wil door het ontsluiten van officiële data, die door burgers worden aangeleverd, de mobiliteit en de veiligheid verbeteren. Geert Mareels deelt in deze sessie zijn ervaring met open data en lokale besturen.
  • Hoe StationschefBMO de treinreizigers weer gelukkig maakte
    Wie is Stationschef? De man?/de vrouw?/het team (schrappen) slaagde waar de communicatiebureaus faalden.

C #HOW TO?

  • Checklist voor apps
    Philippe de Pauw, Arteveldehogeschool
    Wat zijn apps en hoe kunnen we deze catalogeren? Wat is het aandeel van de klant in het productieproces? Welke personen bouwen mee aan een app? Wat is een goede manier om een app te structureren? Hoe zorgen we voor een goede gebruikerservaring en interactiviteit? In deze lezing probeert Philippe de Pauw op deze vragen een antwoord te formuleren met extra duiding en praktische voorbeelden.
  • Devops: in with the old, in with the new
    Kris Buytaert, Open Source Consultant - Inuits
    De afgelopen jaren ging de devOps-beweging niet onopgemerkt voorbij aan veel organisaties. Wat is devOps precies? Welke problemen probeert het op te lossen? Hoe passen de cloud, SaaS en open source in het plaatje? Waarom is het belangrijk voor je organisatie? Kris Buytaert geeft woord en uitleg.
  • Social Smart
    Geert Stox, Artveldehogeschool
    SocialSmart is een online tool, ontwikkeld door Arteveldehogeschool, die Vlaamse KMO's helpt om hun fundamentele zakelijke stappen te zetten in de rijke wereld van sociale media. Aan de hand van een reeks vragen krijgt de KMO een aanbeveling. Dit gebeurt op basis van de interne mogelijkheden van het bedrijf en de dynamiek van de concurrenten op de sociale media. In deze presentatie bekijkt Geert Stox of een soortgelijke tool ook zinvol zou zijn voor overheidsorganisaties.

15.45

drankje
Inschrijven

Voor meer info en om in te schrijven, klik hier.

linkedinWord lid van de groep Politeia

 

Volg Uitgeverij Politeia op Twitter

 

recht boven
 
onderrechts
logo politeia

Uitgeverij Politeia // Ravensteingalerij 28 // 1000 Brussel // Fax: 02 289 26 19 // Tel: 02 289 26 10
www.politeia.be // e-mail: info@politeia.be