Scholen worden in toenemende mate aangesproken over hun skills om krachtdadig beleid te voeren. Het Referentiekader Onderwijskwaliteit verankert beleidvoerend vermogen als een kwaliteitskenmerk van scholen. Deze permanente uitdaging voor schoolleiders en hun teams vergt specifieke vaardigheden en een grote weerbaarheid, veerkracht en vooral: visie.
Opvallend, maar de afgelopen maanden rezen er heel wat vragen bij de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs. Niet bepaald geruststellend. Beleid voeren vraagt vooral aandacht voor kwaliteitszorg, maar die wordt in maatschappelijke debatten nogal vaak verengd tot het opvolgen van meetbare leerprestaties.
Tegenstanders van de controle via objectiveerbare maatstaven opperen dat het verengend werkt ten aanzien van de complexe realiteit die het onderwijs is. Voorstanders argumenteren dat objectiverende maatstaven gelijke kansen kunnen garanderen – ook door het aanhouden van hoge eisen.
Ook thema’s zoals een brede eerste graad, de objectivering van de evaluatiepraktijk, de sturing van de inhouden via de nieuwe eindtermen, (super)diversiteit, onderwijs op maat én het zoeken en houden van sterk opgeleide leerkrachten zorgen voor spitse gesprekken in de leraren- en huiskamers.
Programma
13u00 |
–– Onthaal –— |
13u30 |
Inleidend woord
Luc De Man, dagvoorzitter |
13u45 |
De directeur vandaag – Andere tijden, andere leiders
Liesbeth Piot is doctor in de Pedagogische wetenschappen. Tot 2013 was ze verbonden aan het Centrum voor onderwijsbeleid en -vernieuwing van de KU Leuven. Sindsdien is ze werkzaam als pedagogisch directeur in de Sint-Ludgardisschool Antwerpen. |
14u30 |
De rol van externen bij kwaliteitszorg - Ten volle de vruchten plukken van een doorlichting
Jan Vanhoof, hoofddocent aan het Departement voor Onderwijs- en Opleidingswetenschappen van de Universiteit Antwerpen |
15u15 |
–– Koffiepauze –— |
15u45 |
Leerkrachten en hun loopbaan - Evaluatie en integraal personeelsbeleidGeert Devos, hoogleraar en hoofd onderzoeksgroep Bellon (Vakgroep Onderwijskunde) aan de UGent |
16u30 |
Over schoolboeken en leermiddelen - Het effect van handboeken
Jan Van Damme, professor emeritus aan de KU Leuven |
17u15 |
Slotwoord
Luc De Man, dagvoorzitter |
17u30 |
–– Einde –— |
Praktische informatie: |