Menu

5 tips om te vermijden dat uw nieuwsbrief in de spam terecht komt

Soms komen uw nieuwsbrieven in de spamfolder van uw abonnees terecht. En dat wilt u natuurlijk niet. Hoe u dat vermijdt? Thomas Rumbaut, systeembeheerder bij Digipolis Gent, geeft de volgende tips.

02-07-2019 - door Kristof D'hanens

1. Zorg dat uw mailserver technisch in orde is

Eerste prioriteit: zorg dat uw mailserver als een geautoriseerde en authentieke bron voor uw mails wordt gezien. Meestal is dat een server van uw hostingsprovider, soms een toestel op kantoor.

Concreet? De DNS-records van uw domeinnaam moeten op zijn minst een SPF-record bevatten dat verwijst naar de mailserver die u gebruikt. Daarnaast kunt u best ook voorzien in DKIM- en DMARC-records. Klinkt dit technisch? Dat is het ook. Uw webmaster en hostingprovider kunnen u alvast helpen om dit technisch-administratieve werk in orde te krijgen.

2. Zorg voor inhoudelijk interessante mails

Als heel veel mensen uw nieuwsbrieven markeren als ‘ongewenst’, dan zal uw mailserver uw mail interpreteren als ongewenst voor iedereen. En dan moet iedereen die de mail wel wilde ontvangen hem uit zijn spamfolder gaan vissen. Enkel waardevolle mails sturen naar wie erom gevraagd heeft, is dus de boodschap. En zorgen dat uw abonnees zich gemakkelijk kunnen uitschrijven.

3. Dubbelcheck uw links

Zorg ervoor dat alle links in uw bericht werken. Test dat uitgebreid voor u uw mail uitstuurt. Dode links zijn ook dodelijk voor uw status als spammer. Let ook op voor (vaak onbedoelde) ‘URL spoofing’. In dat geval krijgt de lezer een andere URL te zien dan deze waar hij of zij op terechtkomt na het klikken op de link.

4. Maak uw mails niet te ‘spammy’

Vermijd in de tekst van uw mail triggers die mailservers alarm kunnen doen slaan. Zorg dat er altijd meer tekst dan beeld in je mail staat. Let ook op voor overdreven gebruik van hoofdletters en uitroeptekens of typische reclametaal als ‘unieke aanbieding’, ‘gratis’, ‘de kans van je leven’…

5. Controleer of je op een ‘blacklist’ staat

Worden uw mails als spam gezien? Dan belandt u op een ‘blacklist’: een zwarte lijst van onbetrouwbare afzenders. Via http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx kan u dit eenvoudig nakijken. Als alles groen is, kan u vrij gerust zijn. Staat u toch op een van de blacklists? Pak dan het probleem aan en laat u daarna ‘unlisten’.

U merkt: of uw nieuwsbrief al dan niet als ‘spam’ gezien wordt, hangt af van veel paramaters. Eén parameter die overschreden wordt, kan meestal geen kwaad. Pas als u te veel parameters overschrijdt, zal de spamfilter van uw mailprogramma een mail naar de spamfolder verwijzen.

Auteurs: Kristof D’hanens (I Like Media), Thomas Rumbaut (systeembeheerder bij Digipolis Gent)

Ook interessant

Communicatie & informatie

Met elkaar spreken is (geen) kinderspel

Jos Huypens

Bestel

Communicatie & informatie

Informatiestandaarden

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

Fondsen werven is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Omgeving, Personeel, Politiek, Recht, Sociaal beleid & werk

Extenso

Bestel

Communicatie, Informatiemanagement, Opleiding & vaardigheden, Organisatie

26 Oct

Opleiding: Employer branding in de zorgsector

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 145

Schrijf u in