Menu

Hoe u zorgt voor psychologische veiligheid op de werkvloer

Psychologische veiligheid draait vooral rond het kunnen maken van fouten. En of er al dan niet vertrouwen is tussen de medewerkers.

27-11-2019 - door Elke Wambacq

License to fail

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan en heel vaak merken we dat het in organisaties niet echt makkelijk is om op een veilige manier in dialoog te gaan. En zelden juicht een organisatie het maken van fouten toe (license to fail).

Onze ervaring leert dat daarvoor twee cruciale zaken nodig zijn: een luisterende leiderschapsstijl en voldoende tijd maken voor elkaar. Een luisterende leiderschapsijl is een manier van leidinggeven die tussen de mensen staat en betrokken is. Er is een luisterend oor en een aangeboren nieuwsgierigheid over hoe het werk lukt op de werkvloer.

Daarbij hoort ook vaak een stimulans om ondernemend (intrapreneurship) te zijn en samen oplossingen te bedenken voor problemen.

Reflecteren

Voldoende tijd maken voor elkaar is ook cruciaal. Tijdens de drukte van de dagelijkse bezigheden vervreemden medewerkers van elkaar en weten ze eigenlijk niet waarmee iedereen precies bezig is.

Regelmatig reflectiemomenten inplannen met teams en durven achteroverleunen is enorm belangrijk om te achterhalen of u al dan niet nog goed bezig bent.

Bovendien wordt een cultuur van vertrouwen, psychologische veiligheid en kennis delen niet gebouwd naar aanleiding van crisismomenten. Dat gebeurt door organische groei via kleine gewoontes.

Meer informatie? Check onze publicatie Maak plaats voor kenniswerk

Ook interessant

Personeel

Feedback geven en ontvangen

Ann Moreels

Bestel

Personeel

Meer bereiken? Dan doe je het beter anders!

Elke Panis
Jos Vanoppen

Bestel

Personeel

Het jungle-effect van de crisis

Nele Verrezen

Bestel