Menu

Wat als… je het beu bent goed weer te voorspellen als het buiten dondert en bliksemt?

Mijn dochters zijn een kei in verwachtingsmanagement. Het wordt namelijk nooit iets met die examens. Resultaat. Die ene onvoldoende valt veel beter mee dan verwacht en de goede cijfers krijgen nog wat extra glans. Als communicatieprofessional weet je dat je de toorn van de burger moet managen. Het helpt dan te zeggen wat je het liefst zelf niet wil horen. Dat het namelijk shit wordt, met die hinder. Een boodschap die achteraf beter meevalt dan dat ze nu klinkt.

10-06-2020 - door Bart Derison

“En toen heb ik alle mooie plaatjes van hoe het er ooit gaat uitzien, met die groene lanen en Déjeuner-sur-l’herbe-taferelen, van de muur getrokken en in de vuilnisbak gepropt”, zie het hoofd Projectcommunicatie nog zichtbaar nagenietend van haar stunt. Ik zag het haar zo doen. “Ze zijn in dit huis enorm goed om te zeggen dat die werken in een wip en een knip voorbij zijn. En dat het allemaal enorm gaat meevallen. We hebben zelfs een minder-hinder-manager aangesteld.” Dat schept inderdaad verwachtingen. Terwijl iedereen weet dat je een jaar stof gaat snuiven. Ingenieurs zijn al wel eens hinder-negationisten.

“Je had meteen de aandacht, vermoed ik. Wat heb je toen gedaan?” Daar was ik wel benieuwd naar. Als iedereen naar je kijkt, moet je wel een salto maken, natuurlijk.

“Niets. Het is te zeggen, ik ben achter mijn computer gaan zitten. Wachtend op de interne haatmail.” Deze dame amuseerde zich. “Op het volgende projectoverleg had ik eindelijk de aandacht: communicatie was punt 1 op de agenda, dat was nog nooit gebeurd. Toen heb ik uitgelegd dat al die idyllische toekomstbeelden voor onszelf en ook voor de buitenwereld een fata morgana zijn. Omdat we eerst anderhalf jaar door het slijk moeten. Dat begrepen ze wel. ‘Maar wat is jouw alternatief?’, vroegen ze toen.” Dat wou ik ook wel weten. Wat was haar strategie dan?

Laat ons gewoon zeggen dat het shit wordt. Oké, misschien niet zo, maar laat ons op zijn minst toegeven dat het zwaar wordt. Dat je geen eieren kan bakken zonder schalen te breken of wat dan ook. Maar laat ons stoppen met mensen in een soort toekomsthallucinatie te laten geloven, terwijl we nu door een lang en donker dal moeten.”

Ze chargeerde wat, en dat moet ook op een zo masculien projectleidersoverleg. Anders komt er nooit wat van. “Ik stel voor dat we vanaf nu alleen nog maar met laarzen, helm en oranje hesje komen. Minstens met wat modderspatten, en dat we meteen de baseline van het project veranderen. ‘Schop in de grond’ of zo. Dat klinkt slecht genoeg om duidelijk te maken dat het dagdromen voorbij is.” Dat was pas doorpakken, knap werk van deze vakvrouw.

Van communicatie wordt verwacht dat ze een bijdrage kan leveren aan het draagvlak voor een project. Ook in de werk- en hinderfase, wanneer het woon- en werkcomfort van bewoners, winkeliers en ondernemers onder vuur komt. Het helpt dan niet om aan wishful-thinking-communicatie te doen. Uiteraard hopen we met zijn allen dat het meevalt, maar dat doet het meestal niet. Durf te communiceren dat het zwaar wordt, dat iedereen hinder zal ondervinden, maar dat je je stinkende best doet om open, snel en anticiperend te communiceren. Dat is verwachtingsmanagement.

Het zorgt ervoor dat je doelgroep zich voorbereidt, en dat mogelijk de echte hinder wel eens zou kunnen meevallen. En als dat niet zo is, dan is je winst dat je tenminste de realiteit naar voor hebt gehaald en alvast de bewoners niet in een ver toekomstsprookje hebt laten geloven. Is dat niet wat echter strategische communicatie moet doen?

TIP: Hef de file (eenmalig) op met communicatie

Je staat misschien veel in de file, maar zelden in de alom-en-met-veel-bombardie aangekondigde megafile. Dat is dan toch de kracht van communicatie. Je kan niet elke dag de mega-file-kaart trekken, maar al het echt moet, is het toch een goed wapen. Denk aan stevige maar kortstondige werken die gepland zijn op een belangrijke verkeeras of aan een weekendafsluiting.

Ga dan maar met de wegbeheerder samenzitten om het ergste fileleed te vernietigen met een echt communicatiebombardement. Zet de hinder maar dik in de verf. Het resultaat kan je al voorspellen.

Meer informatie? Check dan onze publicatie Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt

Ook interessant

Communicatie & informatie

Later word ik strateeg

Philippe De Vries
Maarten Debecker

Bestel

Communicatie & informatie

Scoren met creatieve content op sociale media

Kristof D'hanens
Brecht Vanderstraeten

Bestel