Menu

Welke soort content op welk kanaal?

Wat zet je op Facebook en Instagram? En wat op Twitter? En voor welke content gebruik je LinkedIn?

13-05-2020 - door Nadja Desmet

Facebook

Op Facebook kun je heel wat verschillende soorten content plaatsen: foto, video, diashow, poll, GIF, enzovoort. Content online plaatsen op Facebook doe je gewoon via de ‘statusupdate’ van je profiel of pagina, daar waar je ziet staan ‘schrijf een bericht’.

Naast foto/video zie je dat je nog heel wat extra kunt publiceren. Je kunt bijvoorbeeld een non-profitorganisatie rechtstreeks vanop je Facebookpagina steunen. Je kunt aanbiedingen de wereld insturen. Of je kunt een ‘kijk-feestje’ organiseren. Dat laatste is ook een weinig gebruikte functie, waarbij je aan je volgers vraagt om samen met jou video’s te becommentariëren. Een beetje zoals je vroeger samen met familie naar tv keek en commentaar gaf op wat je zag.

Voor organisaties blijft Facebook een interessant  communicatiemiddel omdat je al die verschillende soorten content kunt delen.

Net zoals op heel wat andere sociale mediakanalen kun je ook Stories of verhalen toevoegen aan Facebook. Dat is een post die na 24 uur automatisch verdwijnt. Een Story toevoegen op Facebook doe je (op computer) door op het plusje in je profielfoto te klikken.

Instagram

De content die je op Instagram kunt toevoegen is veel beperkter dan op de andere sociale mediakanalen. Je kunt aan je tijdlijn enkel foto’s en video’s toevoegen. Je kunt wel altijd een (lange) tekst toevoegen aan je foto of video, maar zonder foto of video kun je niks plaatsen. Die foto’s en video’s kun je toevoegen aan je profiel zodat deze dan op de tijdlijn van je volgers komen.

Wat kun je als persoonlijke account niet toevoegen aan Instagram: linken, het rechtstreeks steunen van non-profitorganisaties, enzovoort. Instagram houdt het simpel als het om soorten content gaat. Het leuke aan Instagram is evenwel dat je een leuke filter kunt plaatsen op al je foto’s en video’s. Hierdoor kun je van je foto een ‘picture perfect’ maken.

De Story functie op Instagram is erg populair, maar deze content blijft slechts 24 uur beschikbaar. Wil je dat jouw verhaal langer beschikbaar blijft, dan kun je er een hoogtepunt of highlight van maken. Dit verschijnt dan bovenaan jouw profiel. Op je verhaal kun je een poll delen, een vraag stellen, tekstberichten schrijven, donaties vragen voor non-profitorganisaties, GIF’s toevoegen, iemand vermelden, je locatie delen, hashtags aan je bericht toevoegen, een countdown instellen, een quiz houden, enz.

Met een zakelijk account en meer dan 10.000 volgers kun je zelf vanuit jouw Story of verhaal een link delen met jouw volgers; een simpele swipe naar boven en de link wordt geopend. Video’s kunnen bovendien ook toegevoegd worden aan de nieuwe functie IGTV of Instagram TV. Met deze nieuwe functie wil Instagram de strijd aangaan met YouTube. Op Instagram TV kun je langere video’s uploaden. Je kunt teasen naar je video op je Instagramprofiel. Accounts met Instagram TV hebben dit op een apart tabblad staan.

Heb je een perfecte foto of video? Leuke filter op geplaatst? Vergeet dan zeker niet een tekstje bij je foto te plaatsen. Kort of lang? Daar is niet iedereen het over eens. Experimenteer zeker ook eens met een lange tekst, om te zien hoe je volgers erop reageren. Vergeet zeker ook niet om hashtags toe te voegen. Hashtags zorgen ervoor dat je foto of video komt opduiken in de zoekresultaten in Instagram. Wil je gevonden worden? Zorg dan dat je profiel op openbaar staat!

Twitter

Twitter wordt vaak gebruikt voor snelle nieuws-updates en om al even snelle opinies de wereld in te sturen en die behoeven niet altijd een foto of video. De basis van Twitter is en blijft nog altijd de tekst-updates. Ooit moesten we ons op Twitter beperken tot 140 tekens, maar dat is dus opgetrokken tot 280. Ook hier worden vaak hashtags toegevoegd aan de updates.

Toch is het bij Twitter ook mogelijk om nog extra content toe te voegen. Zo kun je een foto, video, live-video, live-podcast of poll toevoegen aan je post. Dat zorgt alvast voor wat welgekomen afwisseling in de Twittertijdlijn die vooral bestaat uit korte tekstjes. Je kunt bovendien ook GIF’s toevoegen aan je berichten en op smartphone kun je je locatie toevoegen aan jouw tweet.

LinkedIn

LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk. Dit heeft ook gevolgen voor de content die je hierop post. Twitter en Facebook zijn twee sociale mediakanalen waarop veel soorten content kan gepost worden terwijl dit bij LinkedIn niet het geval is. Bedenk welke content LinkedIn-gebruikers relevant vinden en pas je contentplanning aan. Op LinkedIn is vooral bedrijfsinformatie interessant. Content over de voortgang van de organisatie of ontwikkelingen in de markt passen goed bij het zakelijke karakter van dit sociale mediakanaal.

Verder kunnen posts waarin verschillende werknemers hun ervaringen delen interessant zijn voor potentiële collega’s. Zo zouden werknemers in een korte video kunnen vertellen wat ze het leukst vinden aan hun baan of aan de organisatie. Dit geeft de organisatie een gezicht en verlaagt de drempel voor potentieel geïnteresseerden om in contact te treden met het bedrijf.

Wat kan op LinkedIn? Werkgerelateerde content:

  • Foto’s van projecten;
  • Blogposts met tips of nieuwe ontwikkelingen;
  • Interessante en vooral relevante artikels;
  • Informatie rond netwerkevents;
  • Vacatures;
  • Informatie over het bedrijf, producten en diensten;
  • Nieuwigheden, welkom aan nieuwe collega’s,...

Onthoud dat LinkedIn zich richt op de professionele markt. Mensen willen jouw LinkedIn-pagina of jouw persoonlijk profiel volgen omdat dit professioneel een meerwaarde is voor hen. Dit doe je door interessante content te posten waarin mensen interesse hebben en door waarde te creëren en te delen.

Op LinkedIn heb je de luxe om blogberichten of artikelen via het platform op te stellen. Zo hebben wij van Socialemediaburo.be een jaarlijks onderzoek naar het sociale mediagebruik van lokale besturen en delen we de resultaten op LinkedIn met een blogpost.

Heb je een productieve meeting achter de rug? Ook dit past op LinkedIn. Of deel een project waarmee je momenteel bezig bent. Dit biedt een blik achter de schermen aan jouw collega’s en ruimer netwerk. Het hoeft natuurlijk niet altijd werkgerelateerd te zijn! Heb je een interessant (kranten-)artikel gelezen? Dan kun je hier zeker de URL of een foto van delen op LinkedIn. Zeker als dit tot jouw vakgebied behoort.

Meer informatie? Check dan onze publicatie Iedereen contentcreator op sociale media. Met de smartphone aan de slag! (pakket van 5) 

Ook interessant

Communicatie & informatie

Informatieveiligheid en cybersecurity duiden via film

Marc Vael

Bestel

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie

Technologie, ethiek en beleid

Bestel

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel

Communicatie & informatie

Heb jij je (beleids)informatie en technologie onder controle?

Eddy Van der Stock
Roel Verhaert
Hans Mulder

Bestel

Communicatie & informatie

Open Data: opportuniteiten en uitdagingen voor lokale besturen

Nils Walravens
Mathias Van Compernolle
Pieter Colpaert
Nathalie Dumarey

Bestel

Communicatie & informatie

Persoonsgegevensbescherming en informatiebeveiliging

V-ICT-OR

Bestel

Communicatie & informatie

Digitale Nieuwsbrieven

Kristof D'hanens

Bestel

Communicatie & informatie

Maak plaats voor kenniswerk

Elke Wambacq
Filip Callewaert
Thomas De Spiegelaere
Anton Maes
Michaël Van Damme

Bestel

Communicatie & informatie

Cyberrisico's - Een nieuwe dagelijkse realiteit voorgesteld in tien cases

Marc Vael

Bestel

Communicatie & informatie

2020 - Het visuele netwerk

Christophe Ruys

Bestel

Communicatie & informatie

Content management

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

Allemaal digitaal?

Ilse Mariën
Sara Van Damme

Bestel

Communicatie & informatie

Juridische aspecten

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

Interne communicatie tot de 4de macht

Vonk

Bestel

Communicatie & informatie

Visuele identiteit in 10 stappen

Christophe Ruys

Bestel

Communicatie & informatie

Sociale media

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

Datamanagement

Nelleke Aders
Frédéric Barbier
Eddy Van der Stock

Bestel

Communicatie & informatie

Informatiesystemen

Gunther Clauwaert
Steven Deneir
Patrick Goorix
Marc Vael

Bestel

Communicatie & informatie

Reputatiemanagement

Geert Stox
Machteld Weyts

Bestel

Communicatie & informatie, Zorg & welzijn

Facebook in de kinderopvang - cahierreeks Kinderopvang

Kristof D'hanens

Bestel

Communicatie & informatie

Communiceren met jongeren

Kristof D'hanens

Bestel

Communicatie & informatie

Het nieuwe communicatieklimaat

Eric Goubin

Bestel

Communicatie & informatie

Klare taal

Gonnie Put

Bestel

Communicatie & informatie

De interactieve overheid

Bart Noels

Bestel

Communicatie & informatie

Effectief gedrag veranderen met het 7E-model

Fran Bambust

Bestel

Communicatie & informatie

Informatieveiligheid bij de overheid

Ivan Stuer

Bestel

Communicatie & informatie

Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving

Eric Goubin

Bestel

Communicatie & informatie

Vergaderen

Jos Huypens
Joke Renneboog

Bestel

Communicatie & informatie

De communicatieplicht van de overheid

Michiel Elst

Bestel

Communicatie & informatie

De website

Rosemie Callewaert

Bestel

Communicatie & informatie

Klachtencommunicatie

Karla Blomme
Jef Raeymaekers
Jef Verheyen

Bestel

Communicatie & informatie

Sssst, hier werkt men

Nancy De Vogelaere
Joke Renneboog
Elke Wambacq

Bestel

Communicatie & informatie, Onderwijs

Sociale media op school

Kevin De Ridder
Jacques Verleijen

Bestel

Communicatie & informatie

TOEGANKELIJK SCHRIJVEN IS (GEEN) KINDERSPEL

Jos Huypens

Bestel

Communicatie & informatie

Omgaan met de media is geen kinderspel (een journalistieke verkenning)

Jos Huypens

Bestel

Communicatie & informatie

Speechwriting is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel

Communicatie & informatie

Met elkaar spreken is (geen) kinderspel

Jos Huypens

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Omgeving, Personeel, Politiek, Recht, Sociaal beleid & werk

Extenso

Bestel

Communicatie & informatie

Informatiestandaarden

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

Fondsen werven is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel