Menu

Alleen bewegen na kantooruren volstaat niet: check onze tips

Zeker mensen met een zittend beroep moeten leren om ook tijdens het werk hun sedentair gedrag aan te pakken en een gezonde mix te vertonen van zitten, staan en bewegen.

11-06-2020 - door Jan Van Peteghem, David Verwimp, Hilde De Man, Guy Vanhoorde, Geert De Smet, Kris Beerland

Bewegen tijdens of buiten het werk is verschillend. Zware tilbewegingen, statische belasting, monotone en ongunstige langdurige houdingen met onvoldoende recuperatietijd zijn vaak boosdoeners voor het mogelijk ontwikkelen van fysieke overbelasting.

Wandelen, fietsen en ook meer intensieve sportactiviteiten, werken daarentegen bloeddrukverlagend, zorgen voor een betere conditie en komen de gezondheid ten goede. Los van het aanpakken van de arbeidscondities door ergonomische optimalisering van de werkposten, moeten we ook werknemers stimuleren om meer te bewegen in de vrije tijd. Zeker voor mensen met een zittend beroep is dit belangrijk, maar het is zelfs onvoldoende naar gezondheid toe. Zij moeten ook leren tijdens het werk hun sedentair gedrag aan te pakken en een gezonde mix te vertonen van zitten, staan en bewegen.

Enkele tips daarvoor:

1. Zorg voor goede fysieke omstandigheden op het werk: vermijd zware tilbewegingen, langdurige statische belasting in één houding en ongunstige houdingen die lang aangehouden worden.
2. Promoot het uitvoeren van matige inspanningen in de vrije tijd, liefst dagelijks gedurende 30 minuten. Ook een lunchpauze kan actief doorgebracht worden, of het woon-werkverkeer.
3. Reduceer het aantal uren langdurig stilzitten per dag. Promoot om minstens om het uur recht te staan en wat te bewegen.

Voel je je geïnspireerd? Wil je graag jouw organisatie naar meer beweging brengen? Informeer dan bij je externe preventiedienst of ze ook gezondheidspromotie aanbieden. Dan kan je een duurzaam beweegbeleid opmaken dat gelinkt is aan het gezondheidstoezicht én het ergonomisch beleid van jouw organisatie.

Bekijk zeker ook eens onderstaande initiatieven:

  • No steps no glory: vertaling van het 10.000-stappen-project naar bedrijven met tweejaarlijkse wedstrijd om de meeste stappen met je bedrijf te zetten
  • Wisselwerken: probeer je zitgedrag te onderbreken met wat meer rechtstaand werk en beweegactiviteiten. De beweegdriehoek geeft je een mooi overzicht van hoe je wekelijks activiteitenpatroon eruit zou kunnen zien
  • Sport in bedrijven: wil je competitief sporten in jouw onderneming lanceren? FROS is een Vlaamse multisportfederatie met een uitgebreid, dynamisch aanbod voor bedrijven
Meer informatie? Check onze publicatie Welzijn op het werk

Ook interessant

Personeel

Job zoeken: check

Catherine Ruys
Wim Coppieters

Bestel

Personeel

Burn-Out en Leiderschap

Sonja Reckers

Bestel

Personeel

De kracht van zelfsturende teams

Daan Sorgeloos
Guido Maes
Toon Torbeyns
Carla Arp

Bestel

Personeel

Gekonkelfoes in organisaties

Nele Verrezen

Bestel

Personeel

Werken met de SWOT-analyse - 3de editie

Simonne Vermeylen

Bestel

Personeel

Beïnvloeden van het proces van kwaliteitsmanagement | 2de editie

Theo Wijnen

Bestel