Menu

Waarom en hoe u visuals moet gebruiken

Via beelden heb je als communicatieprofessional veel meer controle over de boodschap. Je bepaalt zelf wat er in beeld komt en wat je zegt. Communicatie wordt daarom steeds visueler.

27-08-2020 - door Nadja Desmet, Reinout Van Zandycke

Mooie plaatjes

Vandaag draait het op sociale media veel meer om beelden dan om lange stukken tekst. Denk maar aan de opkomst van kanalen zoals TikTok, Instagram en Snapchat. Daar wordt amper nog gewerkt met tekst. De toekomst is dan ook aan de beeldvoerder. We zouden zelfs kunnen zeggen dat de job van de woordvoerder overbodig aan het worden is. Vandaag is er steeds minder nood aan mannen of vrouwen van het woord. Vandaag is er nood aan mannen of vrouwen van het beeld.

Een beeldvoerder doet veel meer dan waar er vandaag nood aan is. Dat is niet om in de pers te komen, zoals de woordvoerder probeert. Dat is wel om de miljoenen mensen op sociale media te bereiken. Lange teksten scoren niet meer. Mooie plaatjes wel. Het is een duidelijke evolutie binnen de communicatie. Lappen tekst zijn taboe geworden, de campagne is steeds visueler.

Geen andere keuze

Eigenlijk kan je vandaag bijna niets meer posten zonder een passend beeld. Niet alleen is het gewoon bij veel sociale media technisch niet mogelijk, maar ook Twitter en Facebook doen er alles aan zodat je foto’s zou gebruiken. Mensen hebben op sociale media steeds liever plaatjes dan woorden. Facebook beloont dan ook de mensen die foto’s gebruiken. Of anders gezegd: Facebook straft je wanneer je geen beelden gebruikt. Als je gewoon platte tekst online plaatst, dan zal je sowieso minder mensen bereiken.

Het is natuurlijk niet altijd even evident om een mooie foto toe te voegen. Gelukkig heb je vandaag geen zotte skills of tools meer nodig. Je hoeft geen cursus Photoshop te volgen om iets goeds online te kunnen plaatsen. Er zijn vandaag erg veel laagdrempelige tools beschikbaar die jou kunnen helpen.

Gebruik Canva

Canva is een gratis online programma waarmee je foto’s kan bewerken en allerlei visuals kan maken. Ideaal voor op sociale media (posts, omslagfoto’s) maar zeker ook om offline te gebruiken. Hoe ga je met Canva aan de slag?

  • Surf naar www.canva.com en log in met jouw Facebook- of Google+account. Allereerst krijg je een rondleiding in het programma. We raden je aan om deze korte presentatie niet over te slaan.
  • Selecteer eerst links een lay-out. Canva bevat heel veel mooie standaard templates, om snel een top ontwerp in elkaar te steken.
  • Gebruik de zoekbalk om afbeeldingen volgens thema te zoeken: Typ jouw zoekopdracht in en klik op zoeken.
  • Selecteer een afbeelding en versleep deze naar het midden. Experimenteren maar!

Zoek op Engelstalige woorden om meer gratis afbeeldingen te zien te krijgen. Klik op ‘share’ om jouw afbeelding via sociale media of e-mail te delen. Wil je de afbeelding opslaan op jouw computer? Klik dan op ‘download’ en kies het formaat.

Belangrijk: Canva is een gratis tool, maar sommige afbeeldingen, layout templates, text templates en background templates, zijn te betalen. Vaak is dit niet meer dan 1 dollar per afbeelding. Je vindt ook veel gratis afbeeldingen om met Canva aan de slag te gaan. Experimenteer!

Meer informatie? Check onze publicatie Het nieuwe campagne voeren

Ook interessant

Communicatie & informatie

Informatieveiligheid en cybersecurity duiden via film

Marc Vael

Bestel

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie

Technologie, ethiek en beleid

Bestel

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel

Communicatie & informatie

Heb jij je (beleids)informatie en technologie onder controle?

Eddy Van der Stock
Roel Verhaert
Hans Mulder

Bestel