Menu

Welzijn op het werk: de vier emoties van de pandemie

Hollywood had het ongetwijfeld niet beter kunnen verzinnen. Een virus teistert de wereld en iedereen loopt potentieel gevaar. Superverspreiders vertonen geen symptomen. En toch... we relativeren soms het gevaar. En dan duikt het opnieuw op.

15-01-2021 - door Elke Wambacq

Tijdens de eerste lockdown in maart deed IDEWE samen met KULeuven meteen een onderzoek naar het welzijn van de bevolking. Wat bleek? Eén op de twee werkende mensen voelt zich angstig en/of depressief. Mensen voelen zich gespannen en zijn tegelijk erg alert. We voelen ons niet op ons gemak. Er is ook een stijging van huiselijk geweld. De zenuwen lopen op en er is amper een klankbord of een uitlaatklep.

Daarnaast is er ook een groep mensen die zich net erg goed voelt door de lockdown. Eindelijk tijd om meer de kinderen te zien, te rusten, in de buitenlucht te vertoeven. Om te bezinnen ook over het leven en waarmee we bezig zijn. Mensen besluiten net nu om van job te wisselen.

Verschillende emoties duiken op in de samenleving. Sommigen zijn boos. Boos op het virus, boos op de overheid, boos op iedereen. Anderen zien het dan weer erg rooskleurig: eindelijk een crisis die een positieve wending zal geven aan de samenleving. Plannen smeden, nieuwe uitdagingen zoeken en daar erg veel goesting in hebben. Daarnaast zie je ook mensen die denken dat de wereld nu écht wel zal vergaan. Er is uitputting en een depressief gevoel. En tot slot, is er ook een groep die zich er niets van aantrekt. Ze geven geen energie aan wat er aan het gebeuren is en blijven rustig in hun kot zitten.

Deze vier emoties, die samengevat staan in onderstaand schema, kleuren de dag. Als je op het werk te maken hebt met meerdere medewerkers dan zul je zien dat één of meerdere van deze emoties aanwezig zullen zijn. Afhankelijk van hoe iemand omgaat met deze crisis, krijg je dus een ander manier van communiceren. Dat kan een conflict teweeg brengen tussen collega’s. Zij die door de crisis bijvoorbeeld gefrustreerd zijn, zullen niet begrijpen waarom iemand erg optimistisch en vrolijk met de dingen omgaat.

 

Die onderlinge spanning is niet comfortabel en zorgt voor stress, maar ook een onveilig gevoel. Door ander gedrag te zien, dan dat wat jij als juist ziet, ontstaat een gevoel van wantrouwen. We gaan allemaal op onze eigen manier om met het virus. Zich veilig voelen in deze context is enorm subjectief, zelfs al weten we rationeel wat er nodig is om een veilige omgeving te creëren. Daarom zal een persoonlijke dialoog met je medewerkers cruciaal zijn om samen die nieuwe, veilige werkvloer te maken.

Meer informatie? Check onze publicaties Sssst, hier werkt men en Maak plaats voor kenniswerk

Ook interessant

Personeel

Het jungle-effect van de crisis

Nele Verrezen

Bestel

Personeel

Lean in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen

Hans Crampe

Bestel

Personeel

Job zoeken: check

Catherine Ruys
Wim Coppieters

Bestel

Personeel

Burn-Out en Leiderschap

Sonja Reckers

Bestel

Personeel

De kracht van zelfsturende teams

Daan Sorgeloos
Guido Maes
Toon Torbeyns
Carla Arp

Bestel

Personeel

Gekonkelfoes in organisaties

Nele Verrezen

Bestel