Menu

Street art als unieke branding voor jouw stad of gemeente

Lokale street art-projecten fleuren kale plekken en industrieterreinen op, geven achtergestelde buurten een nieuwe boost, decriminaliseren pleintjes, ‘vergroenen’ plaatsen waar beton overheerst … Een doordacht street art project biedt op diverse vlakken een meerwaarde voor steden of gemeenten, net daarom zetten city marketeers het steeds meer in als unieke branding tool.

31-05-2021 - door Treepack

De ‘Tour Elentrik’: het opwaarderen van nutsvoorzieningskasten

Tour Elentrik® is een project waar Treepack (treepack.net) oude en vuile nutsvoorzieningskasten opwaardeert met een laagje kunst. Treepack betrekt lokale kunstenaars en jongerenorganisaties. Zelfs de sociale media kwamen hierdoor onder hoogspanning te staan.

Met dit project bereik je als lokaal bestuur een aantal belangrijke doelstellingen: je verhoogt het veiligheidsgevoel, je werkt samen met lokale organisaties (participatie), je verfraait het straatbeeld, je promoot lokaal talent en je zet jouw stad of gemeente in de kijker.

 

 

 

 

Scherpenheuvel-Zichem

De stad Scherpenheuvel-Zichem wilde verschillende strategische locaties opfleuren met street art en kunst. Het ging over locaties die enorm veel passage of visibiliteit hebben, maar waarvan sommige verloederd waren en een opfrisbeurt konden gebruiken.

De stad wou met inspirerende en laagdrempelige street art een breed doelpubliek aanspreken. Ze wilden zowel de inwoners als de deelgemeentes verbinden. Met behulp van co-creatie werd er een platform gecreëerd voor lokaal talent uit Scherpenheuvel-Zichem.

Met de muurschilderingen sloegen ze erin om inwoners en bezoekers te verbinden en hippe en trendy hotspots te creëren in hun gemeente. De muurschildering van een reusachtige vos aan zaal Concordia in Testelt (Scherpenheuvel-Zichem) werd bovendien bekroond als Best of Belgium Street Art; Scherpenheuvel-Zichem kwam zo o.m. in het VRT-journaal.

 

 

Meer weten? Schrijf je in voor ons webinar

Ook interessant

Cultuur & vrije tijd

De karavaan houdt halt. Een circus ontvangen in de gemeente

Koen Allary
Hilde Plas
Stefan Thomas
Mui-Ling Verbist
Maarten Verhelst

Bestel

Cultuur & vrije tijd

Betrapt in het kartel

Roel Verhaert

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Omgeving, Personeel, Politiek, Recht, Sociaal beleid & werk

Extenso

Bestel

Cultuur & vrije tijd

Toekomsten voor vrijetijdsbeleid

Chris Peeters
Hilde Plas

Bestel

Cultuur & vrije tijd

Werken met het meerjarenplan en de BBC in cultuur, cultureel erfgoed, jeugd en sport

Hilde Plas

Bestel

Bestuur & organisatie, Cultuur & vrije tijd

Strak plan! Een jonge stempel op het meerjarenplan en de BBC | pakket van 10

Bestel