Ga daarom zeker luisteren bij andere eindgebruikers van een bepaald CMS. Vraag hen om te tonen hoe ze de website aanpassen en pols naar hun tevredenheid en de tekortkomingen van het systeem. Spreek met mensen of organisaties die vergelijkbare uitdagingen en doelen hebben.
Bij de onderhandelingen met diverse aanbieders kun je onderstaande vragenlijst gebruiken of verwerken in het bestek:
• Gebruiksgemak of usability:
-
Heeft het CMS een gebruiksvriendelijke editorinterface?
-
Heeft het CMS intelligente zoekmogelijkheden?
-
Voorziet het CMS de functionaliteiten die nodig zijn voor de website en de beheerders?
• Futureproof of toekomstgericht:
-
Kan de content te allen tijde eenvoudig geëxporteerd worden uit het CMS?
-
Is de code van het CMS open (open source)?
-
Zijn er andere webbedrijven die hetzelfde CMS gebruiken of er diensten voor leveren?
-
Als het een CMS is dat gemaakt is door één bedrijf, wat is de ontwikkelkalender voor de komende jaren?