Menu

Hoe vergroot je als leerkracht je veerkracht?

Kunnen omgaan met belemmeringen gaat makkelijker als je over voldoende veerkracht beschikt. Maar kan je dat vastpakken, dat veerkrachtig zijn?

15-12-2021 - door Annick Jehaes

Synoniemen van ‘veerkrachtig’ zijn dynamisch, energiek, elastisch, lenig, taai of rekbaar. Weer rechtveren na moeilijkheden zoals een omgeduwde tuimelpop, toont veerkracht. Deze veerkracht geeft je vermogen aan om snel te herstellen. Het is je persoonlijkheidstrek die bepaalt hoeveel impact tegenslagen op je hebben.

In klaslokalen werken leerkrachten en leerlingen samen aan een intens leerproces. Ze verzetten er bergen en de betrokkenheid is er groot. Interactie is de rode draad en zorgt voor mooie kansen. De moeilijkheden die men gaandeweg onvermijdelijk ervaart, vragen een veerkrachtige aanpak van iedereen in het leslokaal.

Voor bepaalde leerkrachten is dat geen probleem, anderen hebben het hier wat moeilijker mee. Maar of je nu bent geboren met een grote portie veerkracht of niet, je kan hierop een positieve invloed uitoefenen. Door hier actief op in te zetten, sta je steviger in de klas.

Vlot kunnen omgaan met moeilijkheden die horen bij je job, maakt dat je meer energie overhoudt op het einde van een lesdag. Het risico op oververmoeidheid, energieverlies of een burn-out neemt dan af. Het heft in eigen handen nemen en zo inzetten op zelfredzaamheid, is belangrijk.

Het ontwikkelen van veerkracht in het onderwijs start door met een correcte, waarderende bril naar je eigen job te kijken. Daarna volgt het benoemen van je eigen sterktes. Aanpassingen doen in je taken als leerkracht zorgt tenslotte voor ‘jobcraften’. Kleine acties ondernemen die passen bij je school en bij jou als leerkracht, brengt je dichter bij je doel. Je persoonlijke acties leveren al snel resultaat op, maar ze hebben ook effect op lange termijn.

In het toolboek Veerkrachtig voor de klas pleit Annick Jehaes voor het maken van tijd voor elke leerkracht op zijn of haar parcours. Even halt houden en reflecteren over je eigen professionaliteit werkt ook preventief in het kader van een energiestoornis. Vaak zoeken mensen pas hulp wanneer het echt niet meer lukt. Maar waarom wachten tot dat punt er is, als iedereen in de las gebaat is bij het sterker staan van de leerkracht?

Doorheen het boek staan opdrachten die je als leerkracht alleen, samen met een collega, directie of een coach kan doornemen. Na elk van deze tools is er ruimte om je inzichten te verzamelen. Als je dit doorheen het boek doet, kom je tot erg persoonlijke acties. In de laatste opdracht bundel je ze, zodat je er ook mee aan de slag kan.

De opdrachten, kan je als mentor, directielid, lerarenopleider of coach ook meermaals gebruiken in de begeleiding van leerkrachten.  Bij heel wat van deze oefeningen staat een alternatief waardoor je de opdracht met een team kan doen. Je kan ze dan schoolbreed inzetten bij parallelcollega’s, in een werkgroep of op een personeelsvergadering.

De opbouw van het boek maakt dat je eerst stilstaat bij de job zelf, daarna richt je de spot op jezelf om ten slotte met de inzichten uit de eerste twee delen een persoonlijk stappenplan in te vullen.

Meer lezen? Check onze publicatie Veerkrachtig voor de klas!

Ook interessant

Onderwijs

Kansen voor kleuters

Pedagogische Begeleidingsdienst GO!

Bestel

Onderwijs

Spelen met een tekst

An De Leenheer

Bestel

Onderwijs

De creatieve performer

Ivan Schauvliege

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

Verschillen in onderwijs

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel