Menu

Auteur in de kijker: Sonja Reckers

Als master in de gezondheidswetenschappen, erkend bemiddelaar, docent leiderschapsontwikkeling, coach en trainer heeft ze jarenlange ervaring in organisaties. Gevoed vanuit de arbeidspsychologie, positieve psychologie en neuropsychologie kan je bij haar terecht voor coaching, consultancy, begeleiding, facilitatie, bemiddeling op vlak van organisatieontwikkeling, leiderschapsontwikkeling, teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.

13-01-2022 -

Ze zet haar expertise gericht in om spanningen en conflicten tussen personen, binnen teams en in organisaties als neutrale betrokken bemiddelaar tot een gedragen en gedeelde uitkomst en oplossing te begeleiden. Ze versterkt eveneens leidinggevenden in deze skills om bemiddelingsgericht om te gaan met spanningen en conflicten in hun team.

Sonja is eveneens auteur van de publicatie Burn-out en Leiderschap. Vitamines voor zelfzorg en teamzorg.

“Zelfzorg, teamzorg, veerkracht, welzijn, burn-out … begrippen die meer dan ooit actueel zijn in de huidige context waar we meer dan voorheen te maken hebben met veranderingen. En laat nu net het omgaan met veranderingen een hele uitdaging zijn. Voor sommigen wordt dit eerder ervaren als een bedreiging. Anderen zien hierin net een uitdaging.

Bekijk je een situatie als een uitdaging, dan geeft dat meer zin; je krijgt er meer energie van; je kijkt naar mogelijkheden, naar manieren van aanpak en naar de verschillende stappen die je kan zetten. Bekijk je een situatie als een bedreiging, dan stop je vooral veel energie in alle moeilijkheden, in de onmogelijkheden en in de beperkingen. Kortom, je verliest energie en je geraakt nauwelijks een stap vooruit."

Maar hoe doe je dat? Hoe bekijk je een situatie als een uitdaging?

"Er is een belangrijke voorwaarde. en die is dat je zelf goed in je vel, in je kracht en in je veerkracht zit opdat je positiever en actief ondernemender naar situaties kan kijken. Vandaaruit kan je vervolgens goed inzetten op de veerkracht in je team.

Het is zoals je in een vliegtuig stapt en de instructies van de airhostess ontvangt wat te doen in geval van nood. De boodschap luidt: ‘in geval van nood doe je eerst zelf je zuurstofmasker aan, pas nadien dat van je buur.’ In de werkcontext geldt deze boodschap niet enkel in geval van nood. Het is een boodschap die je dagelijks ter harte neemt: ‘zorg eerst goed voor jezelf zodat je vervolgens goed voor je teamleden kan (blijven) zorgen’.

Ik heb een passie voor welzijn en engagement op het werk. Grààg werken, bevlogen werken, je drijfveren kennen en hierop inzetten, daar wil ik dagdagelijks aan werken. Werkcontexten creëren waarin mensen met goesting kunnen werken, waar samen in team naar waardevolle doelen wordt gewerkt die het team, de organisatie en het individu in verbinding brengen. Daar word ik bevlogen van.”

Meer lezen over Sonja en haar theorieën? Klik hier

Ook interessant

Personeel

Leidinggeven in overheidsorganisaties

Bestel

Personeel

Kennisborging en kennismanagement in de publieke sector

Marie-Laure Ruyssen

Bestel

Personeel

Motivatiebeleid

Bestel

Personeel

Personeel & Organisatie | Print + digitaal met abonnement

Bestel

Personeel

Feedback geven en ontvangen

Ann Moreels

Bestel

Personeel

De pensioenthematiek in lokale besturen (4de editie)

Marijke De Lange

Bestel