Menu

Samen op weg naar een genderbewuste leeromgeving met gelijke kansen voor alle kinderen

Ons denken zit vol stereotypen. Chirurg of piloot associƫren we maar al te vaak met een witte man, bij een kunstenaar denken we meteen aan Picasso, en als we een wetenschapper tekenen, is dat meestal een man met een snor.

02-09-2022 -

Stereotypen bepalen ook ons gedrag. We spreken op een lagere toon tegen een jongen en op een hogere toon tegen een meisje.  Die bewuste en onbewuste reacties hebben allemaal een invloed op het kinderbrein.

Dat heet epigenetica. De aangeboren verschillen tussen jongens en meisjes zijn gemiddeld heel klein, maar ze worden uitvergroot door reacties van de omgeving. En dat doen we onbewust! We bouwen voort op denkbeelden die al lang in onze samenleving leven en die we zelf ook aangeleerd kregen. Zo is er weinig ruimte voor diversiteit en normdoorbrekende voorbeelden.

Is dat een probleem? Eigenlijk wel … want als volwassenen stereotiep denken, dan doen kinderen dat ook. Vooroordelen en groepsdruk kunnen zo leiden tot prestatiedrang, stress, schooluitval, discriminatie en een gebrek aan rolmodellen in zorg, onderwijs, technische of leidinggevende beroepen.

En daar wil Genderpro(o)f een eind aan maken!

Om het proces te begeleiden is het volgende materiaal beschikbaar:

  • Een webinar voor de teamstart met stellingen en wetenschappelijke informatie om je team onder te dompelen in het thema en bewust te maken van de noodzaak van genderbewust werken.
  • Een werk- en reflectieboekje voor elk teamlid met kijkkaders, inspiratiefiches en tips om de vier domeinen stap voor stap aan te pakken.
  • Ondersteunende materialen voor het hele team: poster met routeplan, draaikalender, interactiekaartjes.
  • Een trainershandleiding met een draaiboek voor leerkrachten of verantwoordelijken.

Verloop traject

In de handleiding krijgt de ‘gendercoach’ de nodige handvatten en methodieken. Zo breng je samen met jouw team stap voor stap een duurzame verandering teweeg op het vlak van genderbewust opvoeden en lesgeven.

We doorlopen daarbij zes fasen:

  1. Draagvlak creëren
  2. Visie ontwikkeling
  3. Een leidend team vormen
  4. Stapsgewijs op weg met het team
  5. Terugblik en uitwisseling
  6. Verankeren

Met het hele team op weg!

Om het traject dat je als team aflegt visueel voor te stellen, kan je gebruikmaken van het GOCART-model. Dit model helpt jullie om participatief en reflectief een innovatieproces te doorlopen.

Je maakt samen een tocht. Een gocart komt pas in beweging als er meerdere mensen trappen. De plaats op de gocart kan elk teamlid kiezen: aan het stuur of aan de rem, vooraaf of achteraan, mee­surfend op het dak of aan de zijkant. Iedereen bepaalt zijn of haar eigen tempo en inzet.

Je bepaalt samen de route. Je komt hindernissen tegen, komt voor keuzes te staan … Soms gaat het even steil bergop, soms loopt het als vanzelf. Onderweg houd je geregeld halt voor een pitstop. Je kijkt even achterom en vooruit. Zijn jullie nog op goede weg?

In de handleiding zijn alle stappen en haltes uitgewerkt. Kennis delen en reflecteren zijn de ingre­diënten die telkens aan bod komen.

Aan de slag? Bestel je pakket hier.

 

Ook interessant

Onderwijs

Muzische vorming breed evalueren

Bestel

Onderwijs

Leer Lokaal Verzamelmap

OVSG

Bestel

Onderwijs

Iedereen telt

Luc De Man
Marc Van den Brande

Bestel

Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid

Een job bij de politie | 7de editie (het oude: ik word politie-inspecteur)

Bart De Cocker
Fanny De Maeght
Kevin De Vlieger
Nathalie Adam

Bestel

Onderwijs

De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen

Bestel

Onderwijs

Gemeentelijk onderwijs: verzelfstandigen en samenwerken

Jurgen Bal

Bestel