Er zijn vijf redenen waarom mensen overgaan tot roddelen vanuit eigenbelang. Het is alvast niet de bedoeling om mensen in een bepaald hokje te duwen, te stigmatiseren of er geen begrip voor te hebben. Maar als je te lang meegaat in het verhaal van de roddelaar en hier enkel maar begrip voor toont, is dit een kortetermijnoplossing en doe je hiermee tekort aan en ga je in tegen het team en de organisatie. Bovendien hebben vele roddelaars een hele zware rugzak die gevuld is met ervaringen uit het gezin van oorsprong, relaties, werkervaringen … Iets waar je als organisatie weinig of geen impact op hebt en waarvan het ook niet de taak kan zijn om dit binnen de werkplek op te lossen of recht te zetten. Bovendien geeft deze geschiedenis, ondanks en met alle respect voor de ernst van deze ervaringen, niet het recht aan de roddelaar om ten koste van de anderen dergelijk gedrag te stellen om zijn of haar persoonlijke situatie te rechtvaardigen.
Het is bijzonder belangrijk de drijfveren van de roddelaar te kennen, want hierin zitten ook de sleutels tot antwoorden. Op die manier kunnen we ze stimuleren tot ander, weliswaar constructief gedrag.
- Roddelen om erbij te horen
- Roddelen om je eigen fouten te maskeren
- Roddelen om in het middelpunt van de belangstelling te staan
- Roddelen om je eigen frustraties te uiten
- Roddelen omdat je geniet van de pijn van anderen
Wat de drijfveer van de roddelaar ook is, van zodra hij of zij hierin bevestiging krijgt van anderen, zal dit gedrag zich blijven herhalen. De roddelaar heeft letterlijk geleerd dat dit soort gedrag nodig is om zijn of haar nood in te vullen en zal deze gedragingen dus vaker gaan vertonen. Wil men het roddelen stoppen, dan is het dus bijzonder belangrijk grenzen te stellen en er tegelijk voor te zorgen dat de roddelaar niet bevestigd wordt in zijn of haar gedrag door andere personen.
Als je het roddelen in je team of organisatie wil aanpakken, is het de moeite waard om op zoek te gaan naar de drijfveer van de roddelaar, aangezien hier ook de sleutel ligt tot het antwoord op ander constructief gedrag. Wel is het belangrijk om te weten dat deze personen in het team ook een rugzakje meedragen waarin ze vanuit eerdere ervaringen geleerd hebben dergelijk gedrag te stellen. Wil men dat dit gedrag stopt, dan zullen zij ook ander gedrag moeten aanleren. Dit vraagt tijd. Wees ook realistisch, want gedragsverandering gaat vaak gepaard met herval in het oude gedrag. Bovendien is het belangrijk te weten dat de betrokkene in kwestie er ook alles aan zal doen om dit systeem te vrijwaren aangezien dit gekend, vertrouwd en voorspelbaar is én een behoefte invult.
Men mag echter niet ontmoedigd worden actie te ondernemen, want roddelen kan wel degelijk stoppen. Het is een negatief systeem, maar een dat kan kantelen als er positieve acties ondernomen worden naar het team toe.