Het GO! creëert voor elke lerende een stimulerende omgeving om hun eigen individuele persoonlijkheid te ontwikkelen, hun eigen keuzes te leren maken en hen te vormen als burgers in een democratische samenleving. Dat Samen leren samenleven houdt in dat we niet enkel met elkaar samenwerken in de klas en de school, maar ook met de maatschappij in het algemeen. De school vormt daarin een ankerpunt, een veilige haven waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar ontmoeten. Een open dialoog met ouders is daarbij onmisbaar.
Het GO! zet graag mee zijn schouders onder de versterking van onderwijsprofessionals in het cultiveren van die verbondenheid. We reiken in dit werk de tools aan die zowel ouders als onderwijsprofessional aanzetten om bewuster de kracht van opbouwende communicatie te hanteren. We maken ons sterk dat de hier aangereikte inzichten en oefeningen ook bijdragen aan het welbevinden van het schoolteam, de leerlingen en hun ouders.
Voor schoolteams bieden we houvast in het omgaan met soms moeilijke communicatieve situaties. Die harmonieuze en constructieve omgang tussen ouders en school creëert rust en vertrouwen bij de leerlingen. Ouders en andere partners voelen zich beter begrepen en hun betrokkenheid stijgt. Met dit werk willen we zowel ouders als teams inspireren en motiveren, maar vooral ook geruststellen en vertrouwen geven zodat onverwachte schoolpoort- of slechtnieuwsgesprekken geen hindernis maar een kans worden.
Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert de toekomstkansen van kinderen en de gelijke kansen tussen kinderen. School en ouders werken best samen tijdens de schoolloopbaan van het kind, ieder vanuit hun eigen aanvullende rol en met eigen verantwoordelijkheden. Een sterk ouder-schoolpartnerschap in een gunstig partnerschapsklimaat helpt de samenwerking tussen ouders en school vooruit. De effecten hiervan zijn zowel in de school- als thuiscontext voelbaar voor het kind, de ouders en de onderwijsprofessional.
Koogo-collega's An Ryckmans en Hannelore Lambrighs pleiten voor het bundelen van krachten van ouders, school en kind met actief ouder-schoolpartnerschap als sleutelwoord. In dit boek stellen ze een nieuw denkkader rond ouderbetrokkenheid en ouder-schoolpartnerschap voor. Het denkkader 'De betrokkenheidsboom' schetst via de metafoor van een boom de ontwikkeling van het kind in de thuis- en de schoolcontext. Het biedt inzichten, inspiratie en een houvast bij het doelgericht evolueren naar een gunstig partnerschapsklimaat en een (h)echt partnerschap tussen ouders en school.