Menu

Gids voor de opbouw van je infoblad of magazine

Als je nadenkt over een infomagazine voor je organisatie of lokaal bestuur is het belangrijk om ‘te timmeren’ aan een bouwplan of een conceptplank. Deze vijf vragen helpen je op weg.

02-09-2024 -

1. De fundering: wat zijn bladpijlers en bladformule?

Je bladpijlers zijn de ruime hoofdthema’s van je magazine. Elk artikel past bij één van de pijlers. De bladpijlers komen overeen met de meerwaarde en doelstellingen van je blad. Voorbeelden van bladpijlers zijn: burger - beleid - beleving of informeren - inspireren - verbinden. Een magazine bouw je op volgens een bladformule: bladopening, bladkern en bladsluiting. Met een bladopening wil je de lezer teasen en zin geven in meer. De bladsluiting dient als dessertje, de laatste pagina’s van je magazine zijn niet onbelangrijk, dus besteed er voldoende aandacht aan.

2. De bouwstenen: welke content wil je brengen?

De bouwstenen van je magazine bestaan onder andere uit deze keuzes:

- de verhouding tussen need-to-knowboodschappen en nice-to-knowboodschappen;

- het aantal rubrieken dat je introduceert en de plaats die je maakt voor losse artikels;

- de formats die je daarbij gebruikt;

- de manier waarop je de lezer aanspreekt en de tone of voice die je vooropstelt;

- de manier waarop je het magazine vormgeeft.

3.  De versteviging: hoe vul je een magazine strategisch in?

Klakkeloos elke dienst een plekje in je magazine geven, is meestal geen goed idee. Kies liever voor verhalen waarin je anderen aan het woord laat, met een link naar je organisatie. Kies dus gericht voor verhalen met een link naar een dienst, die voor de lezer iets te betekenen hebben. Breng ook verhalen waarin de lezer zich herkent.

4. De vergunningen: met welke wetgeving moet je rekening houden?

Wat is wettelijk bepaald en heeft invloed op jouw magazine? Daarbij maak je ook afspraken met je bestuur: waar begint en eindigt hun rol? Tot slot denk je na of er andere principes zijn waaraan je je wil houden, om zo je voorbeeldfunctie te bewaken.

5. Het prototype: hoe gaat je magazine er uitzien?

Wek je magazine tot leven in een maquette. Schets even wat je waar een plekje wil geven. Waar voorzie je ruimte voor foto’s en afbeeldingen, welke rubrieken komen waar, welk stuk krijgt welk format …? Zo’n schets is een handig hulpmiddel om het bouwplan te visualiseren en bij te sturen waar nodig.

 

Lees meer over het maken van magazines en het optimaal inzetten ervan in: Kom binnen: maak een magazine dat je lezer raakt.

Ook interessant

Communicatie & informatie

Communicatie als bindkracht

Eric Goubin

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie beheren en archiveren: digitaliseren van analoge informatie

Bestel

Communicatie & informatie

Aanbod, dienstverlening en gebruikers van bibliotheken

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie beheren en archiveren: selecteren en digitaal depot

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie zoeken, gebruiken en beoordelen: informatievaardigheden en soorten informatiebronnen

Bestel

Communicatie & informatie

Fondsen werven is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel