Incl. btw
Verbindend leidinggeven binnen het onderwijs
De notie dat leidinggeven synoniem is met aansturen, controleren en richting geven is in vele samenwerkingen voorbijgestreefd. Meer en meer onderwijsinstellingen maken de keuze om teams en individuele medewerkers een grotere autonomie en verantwoordelijkheid te geven in functie van meer inspraak, een grotere betrokkenheid en betere, meer gedragen resultaten. In een wereld die steeds sneller evolueert en binnen een sector waar een steeds grotere flexibiliteit gevraagd wordt, wankelt het klassieke, hiërarchische leiderschapsmodel. Het maakt in toenemende mate plaats voor wat we ‘gedeeld leiderschap’ noemen. Deze verschuiving brengt voor onderwijsinstellingen op veel niveaus grote uitdagingen met zich mee.
Een open, heldere, transparante en effectieve communicatie en praktische handvaten om deze duurzaam te verankeren in de organisatiecultuur zijn hierbij onmisbaar. Met verbindende communicatie als leidraad en het gedachtengoed van onder meer Patrick Lencioni en het model van Insights Discovery zoomen we in deze inspiratiesessie in op het belang van de coachende rol van de leidinggevende binnen deze context. We raken thema’s aan zoals het belang van een open feedback cultuur, het vergroten van veiligheid en vertrouwen, het stimuleren van persoonlijk leiderschap en verantwoordelijkheid, de waarde van constructief conflict, het belang van duurzame en onderbouwde teamontwikkeling, het hoe en waarom van coachende vaardigheden als leidinggevende en de kracht van zelftransformatie als antwoord op angst en onzekerheid.
Onderwijs
09u00 |
–– Onthaal –— |
09u30 |
Uiteenzetting
|
11u30 |
–– Slot –— |
Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid
Onderwijs
Onderwijs
Onderwijs
Onderwijs
Onderwijs