Menu

De directeur vandaag

Luc De Man , Willy Steensels

2018-10-01

Bestel

Andere tijden, andere leiders?

Wanneer een schoolbestuur een nieuwe ‘directeur’ aanwerft, waar dient men dan eigen- lijk het best naar op zoek te gaan? Welke profielen hebben we nodig om leidinggevende posities in het onderwijs in te vullen? Waar vindt men dergelijke profielen? Is specifieke ervaring vereist? En vraagt de functie om een bepaalde vooropleiding en/of on-the-job- training? Onderstaande bijdrage tracht een antwoord te bieden op bovenstaande vragen. In een eerste deel beschrijven we gedeeld leiderschap als een vorm van leiderschap die scholen in staat stelt om rond een veelheid aan zaken een beleid te voeren, rekening houdend met en flexibel inspelend op veranderingen in hun omgeving. In deel 2 wordt a.d.h.v. het concept gedeeld leiderschap een beeld geschetst van een aantal essentiële competenties voor schoolleiders vandaag en morgen. We gaan vervolgens in op de vraag wat dit dan betekent voor de zoektocht naar toekomstige directeurs. Welke competenties van directeurs laten hen toe o

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Kansen voor kleuters

Pedagogische Begeleidingsdienst GO!

Bestel

Onderwijs

Spelen met een tekst

An De Leenheer

Bestel

Onderwijs

De creatieve performer

Ivan Schauvliege

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

Verschillen in onderwijs

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel