Andere tijden, andere leiders?
Wanneer een schoolbestuur een nieuwe ‘directeur’ aanwerft, waar dient men dan eigen- lijk het best naar op zoek te gaan? Welke profielen hebben we nodig om leidinggevende posities in het onderwijs in te vullen? Waar vindt men dergelijke profielen? Is specifieke ervaring vereist? En vraagt de functie om een bepaalde vooropleiding en/of on-the-job- training? Onderstaande bijdrage tracht een antwoord te bieden op bovenstaande vragen. In een eerste deel beschrijven we gedeeld leiderschap als een vorm van leiderschap die scholen in staat stelt om rond een veelheid aan zaken een beleid te voeren, rekening houdend met en flexibel inspelend op veranderingen in hun omgeving. In deel 2 wordt a.d.h.v. het concept gedeeld leiderschap een beeld geschetst van een aantal essentiële competenties voor schoolleiders vandaag en morgen. We gaan vervolgens in op de vraag wat dit dan betekent voor de zoektocht naar toekomstige directeurs. Welke competenties van directeurs laten hen toe o