Veranderingsprocessen
In lokale besturen zijn er het laatste decennium sterke verschuivingen in de bestuurlijke verhoudingen opgetreden en dit vraagt ook veranderingen in de rolopvattingen van professionele werkers16 (o.a. management, leidinggevenden en medewerkers). De nieuwe verhoudingen en een andere wijze van verantwoorden (o.a. resultaatgerichter werken, zie ook de Beleids- en Beheerscyclus, etc.) hebben een invloed op de bedrijfsvoering van de organisaties in het lokaal bestuur. Tevens worden hierdoor meer strategische, analytische, veranderkundige, klant- én medewerkergerichte managementcompetenties van de leidinggevenden gevraagd.
16. Zie de ontwikkelingen op het gebied van New Public Management (Nieuw Overheidsmanagement) in N. THIJS & G. BOUCKAERT (red.).
Medewerkers werkzaam in staffuncties (zie hoofdstukken 2 en 3) worden over het algemeen betrokken bij deze ontwikkelings- en veranderingsprocessen in hun eigen organisatie. Vele lokale besturen zijn bezi