Menu

Mobiliteit

Gunter Gonnissen

Bestel uw printeditie

Interactie tussen woon- en werkmilieus

Een enorme bevolkingsgroei, het ontstaan van industriële bedrijvencomplexen gekoppeld aan enkele grote steden en het aanleggen van een spoorwegnetwerk leggen in België de basis voor het scheiden van woon- en werkmilieus en het ontstaan van grootschalige mobiliteit. Dit werd in de hand gewerkt door ontwikkelingen in de landbouw waardoor er op het platteland minder arbeid was in de voedselproductie. Tijdens de 19de eeuw (1806-1910) groeide de Belgische bevolking van 3 miljoen inwoners tot 7,5 miljoen. De verdubbelingstijd van de bevolking ging van 150 à 200 jaar in de 18de eeuw naar 70 jaar op het einde van de volgende eeuw.De industriële ontwikkelingen m.b.t. staal en steenkool uitten zich vooral in de ruime omgeving van Brussel, Antwerpen en de Waalse industrieas Bergen-Luik-Verviers. Deze gebieden verstedelijkten en groeiden dan ook uit tot grote bevolkingsconcentraties. De invoering van goedkope spoorwegabonnementen vanaf 1870 was de katalys

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel uw printeditie

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Omgeving

Afvalbeheer

Anthony De Proft

Bestel uw printeditie

Omgeving

Goed Wonen Inspiratieboek

Bestel uw printeditie

Omgeving

De humane stad

Pieter Ballon
Cathy Macharis
Michael Ryckewaert

Bestel uw printeditie

Omgeving

Lokaal waterbeleid

Christophe Claeys

Bestel uw printeditie

Omgeving

Afvalbeheer voor milieuprofessionals - ed.3

Anthony De Proft

Bestel uw printeditie