Veel KMO’s hebben hun navelstreng doorgeknipt
Deze pocket is een vervolg op ons voorgaand inspiratieboekje ‘Wat als de chef niet meer uit zijn keuken komt’. Na jarenlange en veelvuldige contacten met KMO’s is mijn conclusie dat succesvolle familiebedrijven zich vooral onderscheiden door hun persoonlijkheid en passie. Enerzijds de passie, die hen ertoe brengt om tot 70 uren per week het beste van zichzelf te geven voor het bedrijf. Anderzijds hun persoonlijkheid, die ze maximaal en op een authentieke wijze etaleren ten aanzien van hun klanten. Internationalisering, schaalvergroting, de neerwaartse prijsspiraal en talrijke nieuwe marktspelers maken het vandaag voor zelfstandigen bijzonder moeilijk. Sommige KMO’s trachten mee te roeien met die kolkende concurrentiestroom, maar dreigen hierbij zichzelf en vooral hun specifieke troeven te verloochenen. In mijn eerste boekje gebruikte ik de boutade dat heel wat familiebedrijven ‘hun eigen navelstreng hebben doorgeknipt’. Om de kr