Menu

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande , Wouter Smets

2021-04-20

Bestel

Leraar (m/v/x) zoekt onderwijsonderzoek

Een eerste soort modellen zijn zogenoemde transfermodellen, waarbij resultaten van wetenschappelijk onderzoek, al dan niet onder gewijzigde vorm, worden gecommuniceerd aan leraren en schoolteams. In deze modellen is er bijna uitsluitend sprake van eenrichtingsverkeer, waarbij de onderwijspraktijk vooral als ontvangende partij fungeert en er weinig expliciete aandacht is voor de manier waarop de schoolvloer vervolgens met de aangeleverde onderzoeksresultaten aan de slag gaat. Een voorbeeld van een dergelijk transfermodel is het Research Development Diffusion (RDD) model, waarbij resultaten van wetenschappelijk onderzoek vertaald worden in praktijkgerichte publicaties (bv. artikels in vakbladen, bijdragen aan conferenties voor leraren ...) of omgezet worden in praktijkgerichte afgeleide producten (bv. toolboxen, handleidingen, inspiratiegidsen, websites …) (Vanderlinde & van Braak, 2010). Deze omzetting of vertaling gebeurt vaak door de uitvoerende onderzoekers zelf, al zij

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Omgaan met schulden op school | pakket van 5

vzw SOS Schulden op School

Bestel

Onderwijs

Buiten de school(m)uren

Marc Van den Brande
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel

Onderwijs

Startende leerkrachten

John Maes
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Leerlingen vandaag

Luc De Man
Willy Steensels

Bestel

Onderwijs

Jonge mantelzorgers op school

Samana
Julie Vanderlinden
Kathleen Van Walle

Bestel