Weet wat je doelpubliek wil
Goede communicatie start met bepalen wie je doelpubliek is. Je wil hen tenslotte beter bereiken en betrekken bij je communicatie. Bepaal je doelpubliek voor je begint te communiceren. ‘Ja,’ denk je, ‘mijn doelpubliek is jongeren.’ Juist, maar welke jongeren Probeer hen zo goed mogelijk te omschrijven en zoek naar de gemeenschappelijke kenmerken van jouw doelpubliek.
Misschien een voorbeeldje: een cultuurhuis in een grootstad wil meer jongeren aantrekken. Hoe kunnen we hun doelpubliek omschrijven Het doelpubliek zijn studenten die op een laagdrempelige manier cultuur willen beleven, samen met vrienden (en uiteraard ook wel samen een pint willen drinken). Hun belangrijkste waarden en interesses Vriendschap, muziek, cultuur, zich engageren en misschien zelfs de wereld verbeteren. Daar kun je op inspelen.
Eenmaal je je doelpubliek geïdentificeerd hebt, kun je je communicatie op hen afstemmen. Let erop dat je niet alleen over je eigen organisa