TE VEEL ONTZAG VOOR GEZAG
Bij interpersoonlijke communicatie - zeker in de zorgsector - zijn er deelnemers van diverse pluimage, wat nogal eens kan zorgen voor wrijvingen en problemen. Op de eerste plaats zijn er de individuele verschillen – elk vogeltje zingt zoals het gebekt is – maar verder zijn er verschillen tussen jongeren en ouderen, stagiaires en anciens, mannen en vrouwen. Bovendien zijn er de verschillen in opleiding, afkomst, achtergrond, enz.
Nog een verschil dat het verloop van gesprekken kan beïnvloeden, is het gebruik en de (onvoldoende) kennis van bepaalde talen. Niet alle woorden hebben in alle talen eenzelfde betekenis of eenzelfde connotatie. Zelfs als we denken dat we dezelfde taal spreken, kunnen dezelfde woorden een andere inhoud hebben. Het woord ‘voortvarend’ bijvoorbeeld betekent in Nederland dat iemand ‘iets onderneemt’, in Vlaanderen dat iemand ‘te snel’ is. En het woord ‘merkwaardig’ heeft in Nederland de betekenis ‘vreemd’, in Vlaanderen ‘opmerk