Menu

Informatie zoeken, gebruiken en beoordelen: informatievaardigheden en soorten informatiebronnen

2022-07-04

Bestel

Inhoudsopgave

De moderne bibliotheek en de infobalie: 1876 – 1918

De link tussen leerprocessen en informatieomgang is sinds eind negentiende eeuw een drijfveer van de moderne bibliotheek. In een wereld waarin de massaproductie van papieren informatiebronnen spectaculair stijgt en alfabetisering via basisonderwijs gemeengoed wordt, vormen ‘leer- en verstrooiingsboekerijen met leeszaal’ een vooruitgangsideaal. De inspiratie om dat project deskundig op te bouwen, komt uit de Verenigde Staten. Melvil Dewey (1851-1931) schrijft in 1876 als conclusie van zijn essay ‘The Profession’ in het eerste nummer van het vakblad van de American Library Association (ALA):

“The time was when a library was very like a museum, and a librarian was a mouser in musty books, and visitors looked with curious eyes at ancient tomes and manuscripts. The time is when a library is a school, and the librarian is in the highest sense a teacher, and the visitor is a reader among the boo

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Communicatie & informatie

IMPACT van bibliotheken op burger en maatschappij

O.l.v VVBAD

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie beheren en archiveren: Het beheer van papieren archief, basisprincipes en processen

Inge Schoups

Bestel