Menu

De rol van externen bij kwaliteitszorg

Geertrui De Ruytter , Jan Vanhoof

Bestel

Via gestandaardiseerde toetsen naar leerwinst en toegevoegde waarde: afbakening van kernbegrippen

Een leer(winst)monitoringssysteem bestaat per definitie uit één of meerdere gestandaardiseerde toetsen. Typerend is dat de inhoud van de toets over leerlingen en scholen heen dezelfde is en dat de toets in identieke condities door alle deelnemende leerlingen wordt afgelegd. Het begrip kan verder echter zeer verscheidene invullingen krijgen. Daarbij denken we aan het al dan niet verplichten van afname, het doel van de toets, de consequenties, de frequentie van afname, de getoetste leerdomeinen, de leeftijd van leerlingen en de toetsvorm.

Met leerwinst wordt de voortgang van leerlingen in een bepaalde vaardigheid bedoeld. Leerwinst is dus een maat voor de groei van individuele leerlingen, in het algemeen of binnen een specifiek leerdomein. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat leerwinst dan uit het verschil in prestatie van een leerling op twee toetsen die met een tussenperiode zijn afgenomen, bijvoorbeeld een schooljaar later. Leerwinst kan echter ook gezien worden al

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Kwaliteitszorg op school 2.0

Bestel

Onderwijs, Zorg & welzijn

Leer-KRACHT: leiding geven vanuit angst naar zelfvertrouwen

Oiheba Bensaâd

Bestel

Lager onderwijs, Secundair onderwijs

29 May

Seminarie: Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school: een 4-lademodel

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel (op 5 min. wandelen van Brussel-Centraal).

Prijs: € 99

Schrijf u in

Onderwijs

Feedback geven aan leerlingen op school

Marijn Vandevelde

Bestel

Onderwijs

Muzische vorming breed evalueren

Bestel