Via gestandaardiseerde toetsen naar leerwinst en toegevoegde waarde: afbakening van kernbegrippen
Een leer(winst)monitoringssysteem bestaat per definitie uit één of meerdere gestandaardiseerde toetsen. Typerend is dat de inhoud van de toets over leerlingen en scholen heen dezelfde is en dat de toets in identieke condities door alle deelnemende leerlingen wordt afgelegd. Het begrip kan verder echter zeer verscheidene invullingen krijgen. Daarbij denken we aan het al dan niet verplichten van afname, het doel van de toets, de consequenties, de frequentie van afname, de getoetste leerdomeinen, de leeftijd van leerlingen en de toetsvorm.
Met leerwinst wordt de voortgang van leerlingen in een bepaalde vaardigheid bedoeld. Leerwinst is dus een maat voor de groei van individuele leerlingen, in het algemeen of binnen een specifiek leerdomein. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat leerwinst dan uit het verschil in prestatie van een leerling op twee toetsen die met een tussenperiode zijn afgenomen, bijvoorbeeld een schooljaar later. Leerwinst kan echter ook gezien worden al