Menu

De rol van externen bij kwaliteitszorg

Geertrui De Ruytter , Jan Vanhoof

Bestel uw printeditie

Via gestandaardiseerde toetsen naar leerwinst en toegevoegde waarde: afbakening van kernbegrippen

Een leer(winst)monitoringssysteem bestaat per definitie uit één of meerdere gestandaardiseerde toetsen. Typerend is dat de inhoud van de toets over leerlingen en scholen heen dezelfde is en dat de toets in identieke condities door alle deelnemende leerlingen wordt afgelegd. Het begrip kan verder echter zeer verscheidene invullingen krijgen. Daarbij denken we aan het al dan niet verplichten van afname, het doel van de toets, de consequenties, de frequentie van afname, de getoetste leerdomeinen, de leeftijd van leerlingen en de toetsvorm.

Met leerwinst wordt de voortgang van leerlingen in een bepaalde vaardigheid bedoeld. Leerwinst is dus een maat voor de groei van individuele leerlingen, in het algemeen of binnen een specifiek leerdomein. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat leerwinst dan uit het verschil in prestatie van een leerling op twee toetsen die met een tussenperiode zijn afgenomen, bijvoorbeeld een schooljaar later. Leerwinst kan echter ook gezien worden al

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel uw printeditie

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Jonge mantelzorgers op school

Samana
Julie Vanderlinden
Kathleen van Walle

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Hoe subsidieer ik mijn schoolgebouw?

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Armoede op school

Frie Van Camp
John Maes

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel uw printeditie

Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs

17 Feb

Opleiding: Over schoolboeken en leermiddelen. Sleutels voor onderwijskwaliteit?

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 99

Schrijf u in