Menu

Evaluatiepraktijk op school

Kathleen Harre , Jan Vanhoof , Lieve Smeyers

2014-06-20

Bestel

Geïntegreerde evaluatie



Geïntegreerde evaluatie betekent dat de evaluatie een onderdeel vormt van het leerproces van leerlingen. Belangrijk hierbij is dat de evaluatie niet alleen als beoordelingsinstrument wordt gebruikt. Door de leerdoelen, het lesgeven en de evaluatie op elkaar af te stemmen, stel je de evaluatie ten dienste van het leren van leerlingen.

Deze afstemming kun je bereiken door de volgende zes stappen te volgen:
De te bereiken leerdoelen oplijsten.
Je maakt een opsomming van de vooropgestelde leerdoelen.
Onderwijs- en leeractiviteiten kiezen en uitvoeren waarmee je de leerdoelen kunt bereiken.
Je ontwerpt een geschikte leeromgeving waarin je leerinhouden en studiemateriaal via verschillende werkvormen aanbiedt.
Een evaluatietaak ontwikkelen.
Je stelt evaluatietaken op die een

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel

Onderwijs

Van planlast naar planlust

Marc Van den Brande
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel