Menu

Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school

Een 4 lademodel

Prijs
€ 39.00
E-book met 5 persoonlijke downloads.
De juiste (leden)prijs wordt berekend na inloggen.
Deze prijs is incl. btw, excl. verzendingskosten bpost.

Samenvatting

Het doel van een sanctiebeleid op school moet zijn om jongeren gewenst gedrag aan te leren. Het huidige sanctiebeleid in veel secundaire scholen slaagt daar niet in omdat het op papier te rigide en in de praktijk moeilijk werkbaar is. Het 4 lademodel is ontwikkeld als alternatief. Het geeft scholen een kader om op papier helder te zijn en in de praktijk rechtvaardig. In het 4 lademodel worden ongewenste gedragingen ingedeeld in vier categorieën, afhankelijk van de ernst ervan en van het aantal keren dat een leerling ze stelt. Aan elke categorie wordt een 'lade' met mogelijke maatregelen verbonden. Daaruit kan men op elk moment een passende keuze maken, afhankelijk van de omstandigheden. Het model maakt het mogelijk om gedifferentieerd op te treden zonder arbitrair te zijn. Passende maatregelen kunnen ook 'positief' zijn: in de vorm van aanmoedigingen en blijken van waardering voor inspanningen van de leerlingen om hinderlijke gewoontes af te leren. Daarom wordt de term 'sanctie' in dit boek gebruikt in de betekenis van 'bekrachtiging': positief of negatief. Voor een schoolteam betekent het 4 lademodel een omslag in het aanpakken van ongewenste gedragingen van leerlingen. Zware overtredingen zijn het domein van leidinggevenden en leerlingenbegeleiders. Frustrerend puberaal experimenteergedrag in de klas vraagt dan weer om een wijs en professioneel antwoord van de leerkracht. Solidariteit in het team en samen zoeken naar constructieve oplossingen zijn de basisprincipes van het model. De auteur geeft talrijke voorbeelden uit haar lange praktijk als nascholer van leraren, leerlingenbegeleiders en leidinggevenden in het secundair onderwijs. Enkele nijpende problematieken worden met behulp van het model op een nieuwe manier belicht en aangepakt: een weerbarstige leerling, een moeilijke klasgroep, hardnekkige telaatkomers. Ze licht stapsgewijs toe hoe het 4 lademodel op school geïntroduceerd en geïmplementeerd kan worden. Dit boek maakt deel uit van de themareeks 'op school'.

Productspecificaties

Auteur(s):
ISBN (print): 9782509027603
ISBN (digitaal): 978-2-509-02917-1
Type Digitaal Vastbladig boek

Ook interessant

Onderwijs

AliASS

Paulette De Caluwe
Hilde Meganck
Carine Michiels
Joke Pauwels

Bestel

Onderwijs

Beleid voeren in het onderwijs. Een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen

Luc De Man

Bestel

Onderwijs

Evaluatiepraktijk op school

Kathleen Harre
Jan Vanhoof
Lieve Smeyers

Bestel

Onderwijs

ICE-model. Leidraad screening en intake voor DUAAL LEREN.

Koen Bollaert
Peter David
Lieve Dillen
Annick Haesaerts
Jan Reymenants
Herman Van de Mosselaer
Ellen Van Den Stock
Gert Vanthournout

Bestel

Onderwijs

KIESKIT

Bestel

Kleuteronderwijs

28 Jan

Seminarie: De directeur vandaag

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 95.01

Schrijf u in