Menu

Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school (tweede herwerkte editie)

Monique D'aes

2019-02-25

Bestel

Het klassieke sanctiebeleid werkt niet meer

Veel secundaire scholen hebben nog de erfenis van een louter chronologisch opgebouwd stappenplan van maatregelen. Bijvoorbeeld:
mondelinge waarschuwing
schriftelijke waarschuwing
straftaak
strafstudie
gesprekken en contracten
tijdelijke uitsluitingen
preventieve schorsing
definitieve uitsluiting.
De visie die hieraan ten grondslag ligt, is dat leerlingen afgeschrikt zullen worden door de dreiging van de alsmaar strengere straffen en dat ze zich daarom aan de regels van de school zullen houden.
Tot frustratie van leidinggevenden, leerlingenbegeleiders en leraren, is dat vandaag lang niet altijd het geval. In agenda’s worden ‘rode nota’s’ opgeteld, wat leidt tot strafstudies die op sommige leerlingen geen enkel effect hebben. Strafstudies zitten soms overvol met leerlingen die voor de meest uiteenlopende overtredingen in dezelfde

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel

Onderwijs

Van planlast naar planlust

Marc Van den Brande
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel