Menu

Doelenboek voor de kleuterschool

Bestel

Component 3 – Het leerproces

Kinderen hebben een aangeboren drang tot leren en ontdekken. Als ze iets nieuws ontdekken, is er totale betrokkenheid: ze leren met hun handen, hoofd en hart.

Leren bij kinderen is vooral een actief proces. Door te spelen en te handelen oefenen kinderen alle sociale, emotionele, cognitieve, morele en communicatieve vaardigheden die ze nodig hebben. Er bestaan grote verschillen in tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. Het is belangrijk om die verschillen te erkennen zodat het kind zelfvertrouwen en een gevoel van greep te krijgen op de wereld, opbouwt.

Leraren begeleiden, ondersteunen en sturen het ontwikkelingsproces. Deze begeleiding is er op gericht om kinderen op termijn hun eigen leerproces in handen te laten nemen. In het leerproces wordt gebruik gemaakt van en verder gebouwd op de ervaringen, kennis en vaardigheden waarover het kind reeds beschikt.

Door taal te gebruiken, leren kinderen hun binnen- en buitenwereld benoemen en begrijpen.

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs

Leerplan wereldoriëntatie domein techniek

Bestel

Onderwijs

Leerplan wereldoriëntatie domein natuur

Bestel

Onderwijs

Portfolio Studiegebied Personenzorg BSO

Bestel

Onderwijs

Zicht op dagelijkse tijd

Benjamin Jacobs

Bestel

Lager onderwijs, Secundair onderwijs

29 May

Seminarie: Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school: een 4-lademodel

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel (op 5 min. wandelen van Brussel-Centraal).

Prijs: € 99

Schrijf u in