Menu

Doelenboek voor de kleuterschool

2008-09-30

Bestel uw printeditie

Component 3 – Het leerproces

Kinderen hebben een aangeboren drang tot leren en ontdekken. Als ze iets nieuws ontdekken, is er totale betrokkenheid: ze leren met hun handen, hoofd en hart.

Leren bij kinderen is vooral een actief proces. Door te spelen en te handelen oefenen kinderen alle sociale, emotionele, cognitieve, morele en communicatieve vaardigheden die ze nodig hebben. Er bestaan grote verschillen in tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. Het is belangrijk om die verschillen te erkennen zodat het kind zelfvertrouwen en een gevoel van greep te krijgen op de wereld, opbouwt.

Leraren begeleiden, ondersteunen en sturen het ontwikkelingsproces. Deze begeleiding is er op gericht om kinderen op termijn hun eigen leerproces in handen te laten nemen. In het leerproces wordt gebruik gemaakt van en verder gebouwd op de ervaringen, kennis en vaardigheden waarover het kind reeds beschikt.

Door taal te gebruiken, leren kinderen hun binnen- en buitenwereld benoemen en begrijpen.

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel uw printeditie

Ook interessant

Onderwijs

Portfolio Studiegebied Personenzorg BSO

Inneke Fichefet
Mariëtte Mollu

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Zicht op dagelijkse tijd

Benjamin Jacobs

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Zicht op techniek

Jan Beerten
Alain Clits
Anne-Marie Tytgat

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Ontwikkelingsplan leren leren

Bestel uw printeditie

Hoger onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs

24 Jun

Het jungle-effect van de crisis in het onderwijs

Locatie: Zoom.us

Prijs: € 50

Schrijf u in