Menu

Beleid voeren in het onderwijs. Een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen

Luc De Man

Bestel uw printeditie

Beleidsruimte: groeiend (of verschuivend)

Traditioneel lag het zwaartepunt van verantwoordelijkheden zeer sterk bij de overheid. Dat leidde tot een omvangrijk en complex geheel van regelgeving dat aan scholen werd opgelegd en tot een sterke nadruk op externe evaluatie. Hoewel de noodzaak daarvan algemeen aanvaard was, werd de concrete uitwerking ervan steeds sterk bekritiseerd (Norton Grubb, 1999; Nevo, 2001). In de jaren 1990 is men gaan inzien dat de sterke regulering een belemmering is gaan vormen voor de beweegruimte van scholen (Güthe, 1997). Als reactie daarop is men scholen ruimte gaan geven voor het voeren van een eigen schoolbeleid. Ook de herkomst van de aandacht voor beleidvoerend vermogen moet gezocht worden in de groeiende autonomie die scholen in Vlaanderen en in de ons omringende landen genieten. Deregulering en decentralisatie maken immers ook in Vlaanderen voortdurend deel uit van het gevoerde onderwijsbeleid (Vanderpoorten, 2000; Vandenbroucke, 2004). Scholen worden – tenminste afgaande op de beleids

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel uw printeditie

Ook interessant

Onderwijs

Jonge mantelzorgers op school

Samana
Julie Vanderlinden
Kathleen van Walle

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Hoe subsidieer ik mijn schoolgebouw?

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Armoede op school

Frie Van Camp
John Maes

Bestel uw printeditie

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel uw printeditie

Lager onderwijs, Secundair onderwijs

03 Oct

Opleiding: Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school: een 4-lademodel - Gent

Locatie: Europahotel Gent, Gordunakaai 59, 9000 Gent

Prijs: € 99

Schrijf u in