Menu

Bemiddeling voor leidinggevenden

Silvia Prins

2016-08-31

Bestel

Soorten conflicten in organisaties

1.

De meest voorkomende conflicten in organisaties zijn samenwer­kingsconflicten. Er zijn in grote lijnen twee soorten arbeidsconflicten: interpersoonlijke of relationele conflicten en taakgerichte conflicten. In de praktijk is dit onderscheid zelden duidelijk te maken; de meeste con­flicten zijn een mengvorm. Taakgericht verwijst naar de inhoudelijke kwesties: waar gaat het conflict over Wat is er aan de hand Wat zijn de feiten Relationeel verwijst naar het betrekkingsniveau. Hoe definiëren de partijen hun relatie en hoe sterk is de emotionele lading van het con­flict tussen hen Relationele strubbelingen en sterke emoties kunnen in de weg staan van het oplossen van de conflictkwestie. Bij samenwerking zal het doel meestal dubbel zijn: het oplossen van het inhoudelijke pro­bleem en het herstel van de relaties zodat de partijen nieuwe afspraken kunnen maken om

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Personeel

Jij bent het management, leiding geven op het terrein

Sven Cauwelier
Roel Verhaert

Bestel

Personeel

Jij bent het management, het middenkader als stuwende kracht

Roeland Gielen
Roel Verhaert

Bestel

Personeel

Coördineren en samenwerken

Theo Wijnen

Bestel

Personeel

Zevenmijlslaarzen voor de overheidsmanager

Roel Verhaert

Bestel

Personeel

Coachend leiderschap | 5de editie

Theo Wijnen

Bestel