Menu

Levensbeschouwelijke vakken

Nieuwe doelen, nieuwe middelen?

door Kris Denys, Frie Van Camp

Prijs
35,-
De juiste (leden)prijs wordt berekend na inloggen.
Deze prijs is incl. btw, excl. verzendingskosten bpost.

Samenvatting

Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet.

Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van een vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie (LEFvoor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.

In deze publicatie schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. 

Deze publicatie biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden. Lees hier de inhoudstafel.

Abonnement op de reeks

Dit boek maakt deel uit van onze reeks Beleid voeren in het onderwijs. Abonnees op deze reeks ontvangen de drie pockets per jaar aan voordeeltarief. Ze krijgen ook gratis de publicatie Beleid voeren in het onderwijs. Een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen.

In de reeks diepen we actuele thema’s uit die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een divers samengestelde redactieraad.

Over de auteur(s)

KD

Kris Denys

Kris Denys is medewerker bij Federatie van Onafhankelijke Pluralistische en Emancipatorische Methodescholen (FOPEM) en stafmedewerker bij OKO. Hij is ook lid van de Algemene Raad. 

Meer info
FVC

Frie Van Camp

Frie Van Camp is licentiaat in de Romaanse filologie (VUB) en gaf les van 1972 tot 1991 in het Stedelijk Onderwijs te Antwerpen. Vanaf 1992 tot 2016 werkte ze als pedagogisch adviseur bij de Pedagogische begeleiding Secundair Onderwijs van de Onderwijskoepel van Steden & Gemeenten (OVSG). Naast de begeleiding van schooldirecties secundair onderwijs vertegenwoordigde ze ook OVSG in de Vlaamse Onderwijsraad en verschillende educatieve adviesorganen zoals o.a. het Vlaams Parlement, de Koning Boudewijnstichting en Kazerne Dossin. Sinds 2009 maakt ze deel uit van de redactieraad van ‘Beleid voeren in het Onderwijs’.

Meer info

Productspecificaties

Auteur(s): Kris Denys, Frie Van Camp
ISBN (print): 9782509031983
Verschijningsdatum: 2018-04-23
Type Vastbladig boek

Ook interessant

Onderwijs

Een schooljaar in rechtsregels

Karen Weis

Bestel

Onderwijs

Over het leren van de kunst

William Ploegaert

Bestel

Onderwijs

Omgaan met schulden op school | pakket van 5

vzw SOS Schulden op School

Bestel

Onderwijs

Buiten de school(m)uren

Marianne Coopman
Marc Van den Brande

Bestel

Onderwijs

Breuken (Rationale getallen)

Benjamin Jacobs

Bestel

Onderwijs

Naar een veilige school

Bestel