Neen, dat moet niet! Wanneer je (sociaal) ondernemer bent, heb je waarschijnlijk nog heel wat andere to do’s dan een hele dag content maken voor alle verschillende kanalen.
Ook als communicatieverantwoordelijke is het een hele dagtaak om aanwezig te zijn op alle mogelijke kanalen. Kijk eerst op welke kanalen jouw doelgroep aanwezig is en pas vervolgens jouw strategie aan. Ben jij een jeugdorganisatie? Dan is TikTok een slim idee! Wil je jonge gezinnen met kinderen bereiken? Instagram is the way to go. Of ben jij een reisorganisatie met vooral 50-plussers als doelgroep? Dan is Facebook de plek waar je moet zijn.
Wil je op TikTok en Instagram Reels tegelijk inzetten? Doen! Maar doe het weloverwogen. Vermijd dat je twee kanalen hebt met exact dezelfde content. Ons belangrijkste advies? Denk goed na over jouw verschillende doelgroepen. Op welk platform zijn ze actief en wat voor content lezen, luisteren of bekijken ze graag? Maak vervolgens een weloverwogen keuze welke content je op welk platform inzet om een boodschap over te brengen en jouw doel te bereiken.
Dribbel de algoritmes voorbij
Sociale media werken met algoritmes. Op basis van een pak parameters bepalen de algoritmes welke content jij als gebruiker op de startpagina van het sociale netwerk in kwestie wel en niet te zien krijgt en in welke volgorde.
Voor je nog maar begint te filmen, bedenk je dus best een goede strategie om ervoor te zorgen dat jouw video de algoritmes gunstig stemt.
Wat zit er allemaal in de algoritmes van sociale media?
Elk sociaal netwerk legt eigen accenten in het algoritme. We kunnen hier onmogelijk alle algoritmes van alle netwerken helemaal uit de doeken doen. Maar we lijsten wel graag de parameters op waar bijna elk sociaal netwerk rekening mee houdt:
Interesse
Sociale media koppelen een lijst van interesses aan jouw profiel op basis van de woorden die je vaak gebruikt, accounts die je volgt, websites die je bezoekt … Als de content van een pagina aansluit bij de interesses van jouw volgers, dan heb je meer kans om in hun startpagina op te duiken.
Relatie
Volgers die vaak met jou in interactie gaan (door te liken, klikken, delen of commentaar te geven, jouw pagina te bezoeken ...), hebben meer kans om jouw content te zien dan volgers die gewoon over jouw content heen scrollen. Zo’n relatie werkt overigens in twee richtingen. Zelf als account de interactie opzoeken met andere accounts, versterkt ook de relatie.
Gewicht
Content die veel interactie opwekt, zal een sociaal netwerk meer tonen in de startpagina dan content waar niemand over in interactie gaat. Merk op: interactie leidt dus tot meer bereik, niet omgekeerd!
Timing
Sociale netwerken geven doorgaans de voorkeur aan recente content. Een bericht van twee minuten oud heeft per definitie meer kans om op te duiken in de startpagina dan een bericht van twee dagen oud. Je zult als beheerder dus goed moeten nadenken over wanneer je jouw content inplant voor jouw volgers.
Type content
Sociale media tonen meer van hetzelfde. Ook op het vlak van type content. Een volger die vaak filmpjes kijkt, zal vaker filmpjes voorgeschoteld krijgen. Een volger die graag door fotoalbums scrolt, zal vaker fotoalbums te zien krijgen. Sociale netwerken kunnen er ook zelf voor kiezen om een bepaald type content (zoals video) beter te tonen dan andere types. Het is dus belangrijk om gevarieerd te posten en goed af te wisselen in het type content dat je deelt. Al merken we wel dat de Reels en video’s de laatste tijd vaker voorrang krijgen.
Gebruik
Uiteraard speelt ook mee hoe jouw volgers sociale media inzetten. Volgen ze 20 of 2000 accounts Checken ze elk uur hun sociale media, of maar om de drie dagen? Dat heeft uiteraard een impact op hoeveel andere content in de startpagina strijdt om zichtbaarheid. Helaas kun je die parameter als organisatie maar moeilijk gaan beïnvloeden.