Zin en onzin van een digitaal magazine

Digitale magazines zijn steeds meer in trek. Logisch ook, digitale kanalen hebben nu eenmaal tal van voordelen. Bovendien spaar je uit op kosten voor papier, drukwerk en bedeling. Het is een mooi verlengde van een papieren magazine dat je kan aanvullen met audiovisueel materiaal. Waar je botst op de grenzen van papier, vind je oplossingen online.

De meeste organisaties maken hun papieren magazine ook digitaal beschikbaar. Zo vindt jouw community makkelijk de weg naar eerdere edities en lezen ze naar hartenlust artikels terug. Ook mensen buiten je community kunnen er even een kijkje nemen. Je zet eenvoudig een pdf van je magazine online via een link naar het pdfbestand of met een tool zoals yumpu of issuu. Al heeft die laatste sinds recente wijzigingen minder mogelijkheden in de gratis versie, en is het gebruik beperkt tot vijf zichtbare publicaties.

 Het is een keuze om je magazine niet online beschikbaar te stellen. Omdat het nu eenmaal niet past bij de doelstellingen van je blad, of omdat je het exclusief wil houden. Zo koos Kortom vzw ervoor om de tweede editie van Kortom Revue niet online te plaatsen. Het is een exclusief product voor leden van Kortom en een meerwaarde voor het lidmaatschap.

Er zijn al een aantal organisaties die experimenteren met een online variant van hun magazine. Naast hun fysieke magazine zetten ze de artikels ook op een aparte website bijvoorbeeld. Die vullen ze aan met video’s, extra fotomateriaal of andere zaken. Verder zijn er ook heel wat tools om een digitaal magazine te ontwerpen.

Een website is leuk en heeft zeker een toegevoegde waarde, maar het vergt ook extra inspanningen van het redactieteam. Louter je artikels online zetten heeft eigenlijk weinig zin. Je magazine is een push-kanaal, een website is een pull-kanaal. De strategieën die erachter zitten, zijn helemaal anders. Je moet mensen echt leiden naar je website en hen aansporen om eens een kijkje te nemen. Doe je dat niet? Dan bespaar je je beter de moeite.

Denk eerst goed na over de meerwaarde van een website. Heb je potentieel genoeg geïnteresseerden die je ermee kan aanspreken? Welke content kun je er naast de gewone artikels brengen? Check eens Digitaal magazine Tij-dingen op www.tij-dingen.be, het digitale magazine van het lokaal bestuur van Koksijde.

Dit is een fragment uit ‘Kom binnen. Zo maak je een magazine dat je lezer raakt’ (Marthe Pannecoucke en Luc Van Loon).

Balanceren tussen het belang van de omgeving en het project